Pharmamarketeer
Werken met buitenlandse medewerkers gaat niet alleen om de kosten

[branded content] ‘Werken met buitenlandse medewerkers gaat niet alleen om de kosten’

Werken met buitenlandse medewerkers gaat niet alleen om de kosten

Ook bureaus beperken zichzelf niet langer tot de eigen landsgrenzen en werken met internationale medewerkers hoort daarbij. Agency’s formeren steeds vaker internationale teams en dan maakt het niets uit hoe je dat precies noemt. Doen ze het uit noodzaak of als bewust strategische zet?

Met Elvire Jaspers (WeAreBrain) en Pieter Van Tendeloo (The Reference) bespreken we in dit deel van Agency Life hoe je perfect kan werken met zo’n internationaal team.

Deadline

Volgens Jaspers is de essentie van samenwerken met mensen over de hele wereld de vraag: wie is de eigenaar van de deadline en het budget? ‘Wij beheren altijd de budgetten en de deadlines.’ Dat is anders als je iets maakt en je een gedeelte van het product in het buitenland laat opleveren.’ Je moet natuurlijk als bureaueigenaar altijd nadenken over: wat ga ik uitbesteden en waarom precies? ‘Het gaat ook niet alleen om geld, maar er zijn meerdere redenen om die stap te maken,’ legt Jaspers uit. Ook bij The Reference blijven de deadlines bij het bedrijf zelf. ‘Dat is mooi gezegd; het is wel degelijk een groot team met een geïntegreerde manier van werken.’

Taboesfeer

Presentator Robin vertelt dat tijdens de researchfase bleek dat het uitbesteden van werk in het buitenland nog wel een beetje in de taboesfeer zit omdat er toch het imago aan kleeft dat het alleen om de kosten gaat. Hij vraagt of de twee gasten dat merken in de praktijk. Van Tendeloo: ‘Je moet er vooral heel erg open over zijn naar jouw klanten. Het is wel eens voorgekomen dat mensen dan om extra korting vragen, maar dan leggen we uit dat het om de kwaliteit gaat.’ Hij vertelt dat het inderdaad om andere zaken gaat dan de prijs. ‘Wij begonnen drie jaar geleden de reputatie op te bouwen van een bureau dat veel weet van data. We zochten naar goede mensen met verstand van data in België, maar dat lukte gewoon niet. Omdat Polen van oudsher het centrum is van de e-commerce wereld vonden we daar hele goede mensen.’

Creatief werk

Niet al het werk is trouwens geschikt om uit te besteden, legt Van Tendeloo uit. ‘Iemand die creatief werkt moet goed snappen hoe een cultuur in elkaar zit dus het conceptuele van het werk houden we hier. Copywriting kunnen we niet uitbesteden.’

Wekelijkse meetings

Van Tendeloo legt uit hoe hij het Poolse en Belgische team tot een geheel maakte. ‘Dat lukt door wekelijke meetings van een compleet team in het Engels te doen…Ook doen we regelmatig strategische sessies waarbij we hen uitnodigen in België. ‘Wat belangrijk is dat mensen gewoon hun eigen werk doen en het zelf ook presenteren aan klanten. Die trots is heel belangrijk.’ Jaspers denkt dat het essentieel is om iedereen te betrekken bij de klanten. ‘Bij ons heeft iedereen klantcontact en je moet gewoon heel hard werken aan het teamgevoel. Je moet ervoor zorgen dat mensen elkaar blijven ontmoeten.’

Platforms

Natuurlijk moet je altijd rekening houden met de HR-regels in het land waar jouw medewerkers zijn gevestigd. Jaspers: ‘Het is belangrijk om te checken wat de lokale regels zijn…of je sowieso mensen in dienst kan nemen. Een goede oplossing biedt platforms als ‘Deel’ of ‘Remote’ die voor jou de mensen in loondienst neemt. Het is wel behoorlijk prijzig, maar het kan wel. Het is een goed alternatief voor werken met veel freelancers.’ Van Tendeloo: ‘Wij hebben payrollers én freelancers.’

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)