Pharmamarketeer
Gamificatie in digital marketing

Gamificatie in digital marketing

Gamificatie in digital marketing

Gamificatie, wat is het eigenlijk? Het gaat om het toevoegen van speelelementen en -technieken in een niet-spelomgeving waarbij het doel is om het gedrag van, bijvoorbeeld, klanten op een positieve wijze te sturen.

Het is niets nieuws, merken die gebruik maken van gamificatie. Maar nu – meer dan ooit – met zoveel aanwezige afleiding, wordt het steeds belangrijker om verschillende manieren te vinden om je klanten aan je te binden.

In termen van merkherkenning en merkherinnering moet elk bedrijf ernaar streven om van het eerste naar het laatste over te stappen, omdat dit aantoont dat consumenten het merk echt begrijpen, waarderen en er de voorkeur aan geven ermee geassocieerd te worden, in plaats van simpelweg een logo of slogan te herkennen.

Gamificatie in de realiteit

Een internationaal schoenenmerk benaderde ons om een spel te bouwen dat bewustzijn zou creëren rond de opening van een nieuwe winkel in een winkelcentrum in Australië. Onze opdracht was om het aantal bezoekers te vergroten en reuring te genereren. Het is niet moeilijk om opwinding rond een cool merk te creëren. Het uitdagende was dat er voortdurend nieuwe winkels bij kwamen en we moesten bewustwording creëren zonder dat er nog een fysieke ruimte in gebruik was.

We hebben een simpel spel gemaakt waarbij consumenten, die door het winkelcentrum lopen waar de winkel zou openen, QR-codes konden scannen om het spel te ontgrendelen. Hoe sneller ze de puzzel konden oplossen, hoe groter de prijs die ze konden winnen – van kortingen tot een gratis paar schoenen – die ze bij opening in de winkel konden inwisselen.

Het was een eenvoudige manier om betrokkenheid te creëren, maar het liet het merk ook zien hoe toegewijd klanten waren om met hen in contact te komen en het gaf een voorbeeld van de omvang van het verkeer dat ze in de winkel konden verwachten toen deze werd geopend, wat een groot aantal logistieke inzichten opleverde.

Gamificatie vereist niet het ontwerp en de implementatie van een meeslepende 3D-game met een ‘onwerkelijke engine’. Vaak geldt: hoe simpeler het spel, hoe beter. Een ‘spin and win’ kan de betrokkenheid stimuleren en ook inzichten opleveren als het goed gestructureerd, gepland en uitgevoerd wordt.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)