Pharmamarketeer
Retargeting op LinkedIn

Wat je van de kleur van bananen kunt leren

Kleuren!

Zelfs in 2021 wordt nog vaak gedacht dat mensen op basis van hun ratio beslissingen nemen. Veel bedrijven communiceren ook zo. Ze slaan je om de oren met rationele argumenten. Ze hanteren een eerlijke prijs, bieden een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding, hebben jarenlange ervaring (sinds-zus-en-zoveel) en geven uitmuntende service. Maar een beetje kleur en psychologie laat iets heel anders zien.

Waarom we niet rationeel kopen

We denken dus vaak dat we rationeel handelen, maar het voorbeeld van bananenkweker Dole laat heel wat anders zien. Uitvoerig onderzoek toonde aan dat bananen met de Pantone kleur 12-0752 (ook wel Buttercup genoemd) het snelst in de winkelwagen belandden.

Consumenten vinden deze tint geel visueel het aantrekkelijkst. De kleur Buttercup impliceert namelijk het beste een rijpe en verse banaan. Bananen die de wat warmere geeltint Vibrant Yellow dragen, worden een stuk minder aantrekkelijk gevonden en dus minder verkocht.

Dole heeft zijn hele kweek- en distributieproces er zo op ingericht dat alleen bananen met de ultieme kleur geel in het schap van jouw winkel liggen. Om zo met kleurenpsychologie de meeste verkopen te realiseren. Op de laagste prijs hoeft Dole dan ook niet te concurreren!

Emotie boven ratio

Hoe komt dat eigenlijk? Dat we emotioneel beslissingen nemen?

 

Lees verder op Frankwatching!

Advertentie(s)