Pharmamarketeer

SEO-trends 2021: er is meer dan ‘great content’ en voice search

SEO-trends 2021

Elk jaar verschijnen er vele artikelen over SEO-trends. Vaak wordt alles “volgend jaar nóg belangrijker”, maar dat kan natuurlijk niet. Omdat niemand precies de waarde kent van verschillende rankingfactoren, kijk ik meer met een helikopterview naar de ontwikkelingen in SEO-land en behandel ik 4 trends die ik onder de aandacht wil brengen.

AI is here to stayConcurrentie voor Google?SEO tools AIGoogle geeft antwoordJavaScript gonna JavaScriptHeadless CMS: hou je koppie erbijPage Experience-updateSEO-trends: 2021 goed van startAI is here to stay

Het lijkt alsof je geen start-up meer kunt beginnen zonder AI. Ook in de SEO-wereld ontkomen we er niet aan. Google heeft er namelijk een speerpunt van gemaakt om hun diensten te verbeteren.

In 2019 zagen we met BERT hier de eerste grote update van. Volgens Google was dit “de belangrijkste update ooit”. BERT is een verbeterd deep learning-algoritme met betrekking tot ‘natural language processing’ (NLP). Het helpt Google om de nuances van menselijke taal veel beter te begrijpen. Deze update is dan ook vooral gericht op zoekopdrachten geformuleerd in natuurlijke taal of conversaties (zoals voice search).

OpenAI lanceerde in 2020 GPT-3 met veel ‘blown minds’ tot gevolg . GPT-3 (Generative Pretrained Transformer versie 3) is een Natural Language Processing (NLP)-model met als doel om taal beter te begrijpen, zodat bijvoorbeeld een digitale assistent gemakkelijk een vraag kan vertalen naar een actie. En natuurlijk overkomende conversaties kan voeren.

Met GPT-3 kun je apps bouwen of met George Washington praten, maar het kan ook clickbait-titels en blogs schrijven. Leuk en aardig allemaal, maar het is natuurlijk wachten tot Google deze technieken integreert in hun zoekmachine-algoritmes. Als Google immers íets goed kan, dan is het wel bakken geld verdienen met nieuwe technieken. Google Analytics 4 is het meest actuele voorbeeld van Google’s inzet van AI.

Concurrentie voor Google?

But wait, there’s more! Met GPT-3 kun je ‘eenvoudig’ een goede zoekmachine bouwen. Dit opent deuren voor Google’s concurrenten als Amazon en Apple om de enorme computerkracht die ze al hebben in te zetten om Google op eigen veld te beconcurreren. Maar zelfs partijen als SEO-tool bouwer Ahrefs (die de op Googlebot na de meest actieve crawler heeft) kan zijn wens om een eigen zoekmachine op te zetten sneller, eenvoudiger en beter realiseren dan voorheen gedacht.

Gaat GPT-3 doen wat Microsoft, DuckDuckGo en de Europese Commissie nooit voor elkaar hebben weten te boksen? Gaat er eindelijk een serieus alternatief voor google.com komen? Waarschijnlijk niet in 2021, maar we mogen dromen..

SEO tools AI

In 2021 gaan de enorme sprongen in AI dus nog geen concurrentie voor Google opleveren. Waar we komend jaar wel de impact van GPT-3 gaan zien, is in tooling en contentcreatie. En meer tools, dat zien SEO’ers graag!

Nu al kan er snel en eenvoudig goede content geschreven worden met behulp van GPT-3. Denk aan e-mailsclickbait-titels, maar ook hele blogs. Het genuanceerde begrip van taal kan ook heel goed ingezet worden bij keywordanalyse-tools of contentidee-generatoren. En als je deze combineert, krijg je bijvoorbeeld een ‘skyscraper tool’ die content schrijft, gebaseerd op de subonderwerpen van de top-10 op een bepaald keyword.

Google geeft antwoord

Lees verder op Frankwatching!

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)