Pharmamarketeer
Ipsos: 'Ontgrendel merksucces met ESG'

[longread] Ipsos: ‘Ontgrendel merksucces met ESG’

Ipsos: ‘Ontgrendel merksucces met ESG’

Veel bedrijven en merken beschouwen ESG als een verplichting. Iets wat een merk moet doen om zijn ‘license to operate’ te behouden. Door met een frisse blik naar ESG te kijken, wilde research bureau Ipsos Nederland met twee keynote sprekers ESG juist als mógelijkheid voor marketeers belichten. Wij bezochten de bijeenkomst. ‘Niet ieder merk is een Patagonia.’

Tijdens het jongst leden summer inspiration event van Ipsos op het Nederlandse hoofdkantoor in Buitenveldert aan het Amsterdamse Bos, werd in gezelschap van zo’n 40 vooral uit marketingkringen afkomstige gasten de vraag gesteld: how you can unlock your Brand Success with ESG?

ESG-criteria zijn milieu-, sociale en bestuurscriteria voor de activiteiten van een bedrijf die gevolgen kunnen hebben voor de samenleving of het milieu. En daarnaast kunnen ze een – vaak onderschatte- enorme impact hebben op de merkbeleving en merkwaarde van het bedrijf in kwestie. Het groeiend aantal financiële instellingen dat ESG-gerelateerde investeringen prefereert, hanteert bovendien een zogenaamde ‘ESG-risicoscore’ om aan te geven hoe duurzaam een bedrijf werkt, en dus hoe gewenst ESG-investeringen in dat bedrijf en bijbehorend merkportfolio zijn. Met andere woorden: naar welk bedrijf resp. merk rolt het geld? De afkorting ESG staat voor Environmental (milieu), Social (maatschappij) en Governance (bestuur) en lijkt een interessant onderzoeksterrein voor wie met merken bezig is.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)