Pharmamarketeer
Hoe AI Retail marketeers helpt vernieuwend te zijn

Hoe AI Retail marketeers helpt vernieuwend te zijn

Hoe AI Retail marketeers helpt vernieuwend te zijn

Beknot AI onze creativiteit of worden we door de democratisering van content juist vindingrijker? En wat betekent het automatiseren van werkzaamheden voor onze organisatiestructuur? Allemaal kwesties waar een dertiental marketingprofessionals zich over bogen tijdens de Springbok Round Table ‘Is dit dan het einde van het onderscheidende A-Merk in Retail?’, onderdeel van CMO Retail Event ‘Retail Renaissance’.

Het draait nog steeds om merken met een hart.

Zet dertien retailmarketeers aan een tafel, vraag ze welk merk hen raakt en waarom, en je zou daar een dagvullend programma van kunnen maken. Met de merkenliefde zit het wel snor. Er was veel overeenstemming over sterke punten van de brands die goed scoorden. Genoemd werden: Ikea (winnaar), Albert Heijn, Hema, McDonald’s, Zeeman, Skins, Picnic, Crisp, Plantsome, Intratuin, Patta.
Originaliteit, klantvriendelijkheid, persoonlijke benadering, oog voor mens en planeet en humor werden veelvuldig genoemd.

De CMO van een retail merk heeft veel op z’n of haar bord.

Na een energierijke en levendige merkendiscussie dirigeerde de moderator het gesprek richting het topic dat op een ieders agenda staat: artificiële intelligentie (AI). Tijdens deze Springbok Round Table-discussie werd vooral ingegaan op de kansen en bedreigingen van AI en op het effect dat AI heeft op creativiteit, maar ook op zaken als de organisatiestructuur en efficiëntie.

Renaissance van creativiteit: Denk geïntegreerd.

Iedereen is het eens: puur vanuit het creatieve perspectief biedt AI kansen. Nu er zoveel AI-tools zijn waar iedereen gebruik van kan maken – de democratisering van kennis – moet er op een andere manier met creativiteit worden omgegaan. Door een van de gespreksdeelnemers de renaissance, de wedergeboorte van creativiteit genoemd. Mooi. Nu iedereen AI het creatieve werk kan laten doen en alles te kopiëren is, moet er veel meer worden vertrouwd en gestuurd op onze eigen intuïtie, gevoel voor kunst, op verhalen. Het gevaar dus om vanwege deze contentvijver waar iedereen in vist, terecht te komen in een grijze pap, is volgens de CMO’s juist een prikkel om op zoek te gaan naar het eigen onderscheidende vermogen.

AI wordt steeds crucialer. Maar het kan niet zonder mens.

Precies. Hier is iedereen het ook over eens. Al die nieuwe middelen bieden kansen. Het is spannend dat je met AI-tools zoveel kunt. Wel onder leiding van de mens, mind you. Het biedt de kans om brutaler te worden, meer ballen te tonen. Je kunt immers snel en relatief goedkoop aanpassen indien nodig. Meer geavanceerde data-analyses verkregen door AI leidt ook tot interessante inzichten die je dichter bij de consument brengen en waar je met je campagnes beter op in kunt spelen.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)