Pharmamarketeer
Besteed je tijd wijs: 80% aan contentverspreiding en 20% aan creatie

Besteed je tijd wijs: 80% aan contentverspreiding en 20% aan creatie

Besteed je tijd wijs: 80% aan contentverspreiding en 20% aan creatie

De blogs over de vindbaarheid in AI-tools vliegen je de laatste tijd om de oren. Helemaal terecht overigens, want het is een hot topic op dit moment. Alleen vind ik wel dat er wat meer aandacht mag uitgaan naar het feit dat contentverspreiding nog van essentieel belang is om opgenomen te worden door AI-tools. In dit artikel leg ik je graag uit waarom.

Af en toe bekruipt mij het gevoel dat veel marketeers vooral bezig zijn met het maken van content, dit vervolgens online zetten en dan een vinkje zetten: klaar. Alleen… dan begint het spelletje van online marketing pas. De juiste verspreiding is nog veel belangrijker. Waarom zou je anders alle tijd en liefde stoppen in het publiceren van een nieuw artikel of video?

Houd daarom de volgende regel aan: besteed 80% van de tijd aan het verspreiden van content en 20% aan het maken ervan. Maar hoe krijg je dat bij iedere marketeer op de afdeling tussen de oren? Een collega bij ons heeft begin dit jaar een inspiratiemuur gemaakt, die fysiek op de afdeling hangt. Hierdoor wordt iedere marketeer er dagelijks aan herinnerd welke kanalen we kunnen inzetten om content te verspreiden.

Marketing inspiratiemuur

Waarom verspreiding juist belangrijk is voor AI

AI-overviews van Google werken eigenlijk nagenoeg hetzelfde als SEO. Hoe relevanter Google de content inschat, hoe hoger je kan scoren in de ranking. En hoe vaker het verspreid wordt, hoe meer het gelezen wordt. Kortom: de verspreiding van jouw content is misschien wel belangrijker dan ooit.

Voor ChatGPT geldt hetzelfde principe: verspreiding en autoriteit zijn belangrijke criteria om genoemd te worden. Hoe vaker jouw blogs – ook door andere platformen – worden opgepikt en gelinkt, hoe belangrijker ChatGPT jouw content inschat. Daarvoor moet je zichtbaar zijn met je content. Anders gaat geen enkele andere website jouw werk oppikken.

Tegenwoordig zijn er genoeg tools om dit volledig te automatiseren, zoals Brandwatch en Obi4wan. Je kunt content maanden vooruit plannen en automatisch laten publiceren. Zo hoef je er niet telkens opnieuw aan te denken.

Meer zichtbaarheiden een groter en diverser bereik

Waarom is de 80/20-regel zo belangrijk? Omdat zelfs de beste content weinig waarde heeft als niemand het ziet. Hoe zorg je voor verspreiding? Maak het zichtbaar op de afdeling zodat iedereen er dagelijks aan denkt, organiseer een competitie waarbij je de collega met de meest gelezen blog of video beloont, en blijf testen met nieuwe kanalen in plaats van vast te houden aan de bekende platforms.

Wat levert dit je uiteindelijk allemaal op? Meer zichtbaarheid, een groter en diverser bereik, en uiteindelijk meer impact met dezelfde content waar je al zoveel tijd en energie in hebt gestoken. En als contentmarketeer verdien jij dat!

Cover picture: Designed by Freepik

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)