Pharmamarketeer

9 trends die een grote rol gaan spelen in de zorg

Net als de rest van de maatschappij staat de zorg op zijn grondvesten te schudden. Het personeelstekort is groot, zorgkosten blijven stijgen, toegankelijkheid en kwaliteit van zorg staan onder druk en patiënten en cliënten worden mondiger én kritischer. Dit wordt versterkt door een ongekende crisis waarvan het einde nog niet in zicht is. In dit artikel beschrijf ik 9 megatrends die de komende jaren een belangrijke rol spelen in de Nederlandse gezondheidszorg.

1. Juiste zorg op de juiste plaats op het juiste moment2. Digitaal wordt het nieuwe normaal3. Zorg op maat door ‘personalized healthcare’4. Boeien en binden van medewerkers5. Gepersonaliseerd en persoonlijk6. Zorgorganisaties worden uitgever7. Minder marktwerking, meer samenwerking8. Bouwen aan wendbare netwerken en ecosystemen9. Zorgvernieuwing door multi-innovatie1. Juiste zorg op de juiste plaats op het juiste moment

Het zingt al langer rond in zorgland, maar de roep om ‘de juiste zorg op de juiste plaats’ wordt steeds harder. Ik voeg daar altijd ‘op het juiste moment’ aan toe. Want timing is everything, juist in de zorg. Denk aan het verplaatsen van ziekenhuiszorg naar huisartsen, eerstelijnscentra, behandelklinieken en mensen thuis, via thuiszorg, zelfzorg of samenredzaamheid.

Volgens onderzoek van ING kan in 2030 een vijfde van de huidige ziekenhuiszorg op afstand worden gegeven. Digitalisering fungeert daarbij als ‘enabler’. Zo is online therapie in de GGZ al langer gemeengoed. Het betekent ook meer aandacht voor leefstijl en preventie waardoor later minder (dure) zorg nodig is. In de ouderenzorg ontstaan nieuwe woonzorgvormen om het gat tussen thuis en verpleeghuis te kunnen op te vullen. Van zorghotel en zorgflats tot knarrenhofjes. In de jeugdzorg krijgt het vorm door in een vroeg stadium specialistische ambulante gezinshulp in te zetten, zodat duurdere verblijfszorg in een later stadium wordt voorkomen.

Zorgorganisaties kunnen dit niet alleen, dus wordt er meer samengewerkt binnen landelijke en regionale samenwerkingsverbanden, zorgnetwerken, ketenprogramma’s en multidisciplinaire zorgteams. Waarbij gebruikers van allerlei pluimage actiever worden betrokken bij het ontwikkel- en verbeterproces.

De juiste zorg op de juiste plaats op het juiste moment is – mits goed uitgevoerd – efficiënter (goedkoper), sneller (dichterbij) en klantvriendelijker (op maat). Wie wil dat niet?

2. Digitaal wordt het nieuwe normaal

Digitalisering van zorg (e-health) is al een tijd gaande, maar krijgt door de coronacrisis een flinke duw in de rug. Het wordt als het enigszins kan digital first. Het gaat hierbij om 2 soorten digitalisering die nauw met elkaar samenhangen: de digitalisering van het dienstverleningsproces en de digitalisering van het zorginhoudelijk proces.

Digitalisering van het dienstverleningsproces

Lees de andere trends op Frankwatching!

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)