Pharmamarketeer
Zo blijf je als marketeer relevant in tijden van generatieve AI

Zo blijf je als marketeer relevant in tijden van generatieve AI

Zo blijf je als marketeer relevant in tijden van generatieve AI

Impact en kansen

Experts zijn het er over eens dat generatieve AI de grootste revolutie is die we in decennia hebben gezien. Vergelijkbaar met de opkomst van internet en digitalisering. Het IMF ziet risico’s en kansen: 40 procent van alle banen wereldwijd wordt geraakt. Zeker werknemers in de financiële en juridische sector gaan de gevolgen merken.

Generatieve AI gaat functies vernietigen – zoals het internet deed met de reisbureau- en videotheekmedewerkers – maar creëert ook nieuwe mogelijkheden. Denk aan banen gericht op het finetunen van AI-systemen en rollen die zich bezighouden met ethiek en compliance.

Daarnaast lijkt er een gouden toekomst weggelegd voor ‘AI Operations Experts’. Dit zijn specialisten verantwoordelijk voor de effectieve inzet van AI binnen bedrijven. Bijvoorbeeld door het geven van trainingen. Een ander voorbeeld is de ‘prompt engineer’, iemand die prompts voor generatieve AI-tools ontwerpt om te zorgen voor optimale output. Online zijn marktplaatsen te vinden waar een levendige handel in AI-prompts plaatsvindt.

Stap 1: omarm de mogelijkheden

Maar wat nu als je geen zin hebt om een carrièreswitch te maken? Hoe blijf je als marketeer relevant en bewijs je meerwaarde? Waarschijnlijk verdiep je je al in de mogelijkheden van generatieve AI om je skills te versterken of repetitieve taken uit handen te nemen. Maar er zijn zoveel hulpmiddelen beschikbaar dat het lastig is om door de bomen te bos te zien.

Een paar goede opties voor marketeers:

  • ResearchGPT: krachtige zoekmachine om inzichten te halen uit miljoenen academische papers, handig voor bijvoorbeeld contentcreatie.
  • Logo Creator: genereer professionele logo’s op basis van tekst of een schets.
  • Creative Writing Coach: krijg gedetailleerde feedback op je teksten van een virtuele coach die ook Nederlands spreekt.
  • GPT Idea Evaluator: laat je idee voor een eigen chatbot beoordelen, waaronder de mogelijkheid om er geld mee te verdienen.
  • Prompty: krijg suggesties om je prompts te verbeteren, zodat ChatGPT betere output geeft.
  • Data Analyst: helpt bij het analyseren en visualiseren van grote datasets.

Stap 2: Vergeet niet de menselijke touch

Marketing gaat in de kern over het creëren van verbindingen en het vertellen van verhalen. Iets wat kunstmatige intelligentie gewoonweg nog niet goed kan en waar menselijk inzicht en empathie het verschil maken. Hoe dan ook blijft het zaak om je voortdurend te ontwikkelen en aan te passen. Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en technologieën in de marketingwereld. Door je vaardigheden te verbreden en je aan te passen aan de veranderende markt, vergroot je je waarde en blijf je relevant.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)