Pharmamarketeer
contentmarketing

Wet stelt strengere eisen aan site-design

Site-design

Vanaf komende zomer worden er strengere wettelijke eisen gesteld aan het design van websites en apps. Ze moeten namelijk voldoen aan een bepaalde set minimumeisen voor de toegankelijkheid.

Deze aangescherpte eisen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen met een beperking, welk soort dan ook, toch ongehinderd toegang hebben tot digitale kanalen. Deze zomer, daar ziet het nu naar uit, komt de nieuwe versie van de Web Content Accessibility Guidelines uit. De uitgangspunten worden geëist in de European Accessibility Act (EAA) die in 2019 in Europa is aangenomen.

Digital agencies van over de hele wereld zetten het onderwerp toegankelijkheid vandaag met nadruk op de agenda. Het is namelijk de tiende Global Accessibility Awareness Day.

Bureau Limoen Groen uit Amsterdam legt over de nieuwe designeisen uit: “Nieuw is onder andere meer aandacht voor focusaanwijzing voor toetsenbord begeleiding, de vindbaarheid van contactgegevens en het toevoegen van een minimumafstand tussen interactieve elementen. Met betrekking tot formulieren worden er criteria geïntroduceerd die er toe moeten leiden dat verstuur-knoppen beter zichtbaar zijn en dat informatie niet dubbel hoeft worden ingevoerd.”

Leveranciers kunnen helpen bij het doen van tests, zoals specifieke browserextensies en WAVE en het doorlopen van een toegankelijkheids checklist. De Dutch Digital Accessibility Index (DDAI) houdt een register bij van leveranciers die gespecialiseerd zijn. Pas als de website door een onafhankelijk keuringsinstantie (zoals Stichting Accessibility) is geaccrediteerd, mag deze zich volledig digitaal toegankelijk laten noemen.

Foto door Scott Graham op Unsplash

Advertentie(s)