Pharmamarketeer
VWS-monitor 2025

VWS-monitor 2025: Wat verandert er voor HCP’s?

VWS-monitor 2025

De VWS-monitor van 2025 bevestigt wat velen in het veld al langer voelen: de zorg verandert in rap tempo. Niet alleen qua technologie, maar ook in hoe, wanneer en met wie zorgprofessionals in contact staan. Dit vraagt van marketeers in de farmaceutische sector om herwaardering, aanpassing en anticipatie.

E-health & Compliance

De VWS-monitor laat zien dat e-health in 2025 een centrale rol speelt in zorgbeleid, niet alleen in de eerste lijn maar ook in ziekenhuizen en GGZ-instellingen. Van consulten op afstand tot triage-ondersteuning – digitaal is de nieuwe norm. Sommige digitale zorgoplossingen zijn al in de dagelijkse zorgprocessen opgenomen, maar artsen bevinden zich in een veld vol met innovaties, richtlijnen en registraties, waarbij het lastig het overizcht erin te behouden. Wat mag nog wel? Wat verandert morgen? Het vraagt om relevante, gestructureerde en vooral betrouwbare informatievoorziening – iets waar farmamarketeers een cruciale rol in spelen.

Minder tijd, meer eisen voor content

Deze digitale verschuiving van contactmomenten betekend ook dat een arts zijn werkschema er anders uit gaat zien. Volgens de indicator van de VWS-monitor zijn het aantal patiënten dat minimaal één keer per jaar contact heeft met huisarts of specialist licht dalende. Ook ligt er een focus op indicatoren voor zelfmetingen voor de patiënt. Toch blijft de werkdruk nog altijd hoog. Emerece beschrijft dat verouderde IT-systemen bij zorgorganisaties bijvoorbeeld een serieuze belemmering vormen voor het volledige potentieel van technologie in de patiëntenzorg.

Door de bovenstaande trends worden er meer eisen gesteld door zorgprofessionals voor content:

  • De boodschap moet relevant en niet tijdrovend zijn. Het is belangrijk om je boodschap te onderscheiden. AI kan hierbij helpen, door het genereren van gepersonaliseerde samenvattingen van onderzoeken, relevante updates of zelfs richtlijnwijzigingen.
  • Alle informatie op één plek. Jouw platform moet een overzicht kunnen bieden op een breed scala van onderwerpen. Deze integratie is essentieel, omdat zorgprofessionals gemiddeld zich met slechts 3 bedrijven bezig houden. Jij zou die schakel kunnen zijn voor de biopharma.

Maatschappelijke zorgen

De VWS-monitor identificeert ook dringende maatschappelijke zorgen:

  • Wachttijden in de GGZ stijgen

  • De vaccinatiegraad daalt

  • Deelname aan bevolkingsonderzoeken neemt af

  • Gezondheidspreventie heeft dringend educatie nodig

Dit biedt farmaceutische bedrijven de kans om hun maatschappelijke rol te versterken. Door ondersteuning van onafhankelijke nascholing, het faciliteren van leefstijlcampagnes of samenwerking aan educatieve initiatieven met patiëntenorganisaties (,mits transparant en niet-productgebonden) kunnen zij bijdragen aan betere gezondheidszorg.

Van medicijn naar impact

Tot slot stelt de VWS-monitor terecht de vraag: Hoeveel impact heeft een geneesmiddel per bestede euro?
Voor farmamarketeers is dit het moment om niet alleen werkingsmechanismen, maar vooral waarde en uitkomsten centraal te stellen in de communicatie. Toon aan hoe jouw geneesmiddel wachttijden verlaagt, opnames voorkomt of leefbaarheid vergroot. Dat is de taal van vandaag.

Conclusie

De HCP van 2025 vraagt geen meer contact, maar beter contact. Gericht. Transparant. En met inhoud die helpt in de dagelijkse praktijk. Wie daarin vooroploopt, wint niet alleen vertrouwen – maar wordt ook een structurele partner in de zorgketen.

Wil je wekelijkse updates via de mail ontvangen? Schrijf je dan in voor onze Pharmamarketeer nieuwsbrief.

Pharmamarketeer™

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)