Pharmamarketeer

Meer vertrouwen én vaker toegeven wanneer kunstmatige intelligentie fout gaat

Kunstmatige intelligentie

Toen bekend werd dat Amazon.com’s nieuwste recruitmentsysteem een ontzettende bias had – het benadeelde vrouwen uit van sollicitaties – was de kritiek niet van de lucht. En terecht. De redenering ging verder: zo gevaarlijk kunnen algoritmes dus zijn, zo dreigend is kunstmatige intelligentie.

 

Nieuwe bril, oude vooroordelen

Het laatste zie ik anders. Juist door de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie worden vooroordelen in datasets blootgelegd. Kunstmatige intelligentie helpt ons om met een nieuwe bril naar oude vooroordelen te kijken en vervolgens juist dat soort uitsluitende algoritmes aan te passen. Computers zijn immers niet vooringenomen.

 

Grote rol voor AI

Ook helpen algoritmen ons problemen op te lossen. Kijk ook naar hoe Uber de taximarkt openbrak. Taxi’s zijn niet bij iedereen even geliefd: loopt de meter wel, zijn vrouwen wel veilig, weet ik zeker dat ik van A naar B wordt gebracht zonder ‘wegwerkzaamheden’? Uber maakte daar korte metten mee door oplossingen te bieden voor deze problemen – en daar speelt AI een grote rol in.

 

Utopisch beeld

Toch zijn er mensen die alleen maar focussen op de uitdagingen die de technologie zélf veroorzaakt. Teveel, denk ik. En te weinig op hoe we nieuwe technologie kunnen inzetten om onze samenleving te verbeteren. Je moet Uber en innovatieve recruitmentsystemen niet vergelijken met een utopisch beeld van vroeger, maar met de realiteit van de taximarkt en recruitment.

 

Geef óók toe als het fout gaat

Deze voorbeelden delen de spannende en onzekere toekomst van kunstmatige intelligentie. De oplossing ligt voor de hand. Zoals Frans Muller (topman Ahold Delhaize) in dit interview zegt: ‘Ik zie het als de taak van het bedrijfsleven om helder uit te leggen wat we doen met AI en om te zorgen dat we ethisch omgaan met data.’ We moeten duidelijk laten zien en communiceren welke voordelen AI onze samenleving biedt én welke problemen het oplost. En minstens zo belangrijk: geef het toe als het dan een keer fout gaat. Dat is transparant en schept vertrouwen.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)