Pharmamarketeer
Hyperlocal advertising biedt komende jaren mooie kansen voor media en adverteerder

Hyperlocal advertising biedt komende jaren mooie kansen voor media en adverteerder

Hyperlocal advertising biedt komende jaren mooie kansen voor media en adverteerder

De local ad spend groeit, media van lokale uitgevers worden interessanter voor adverteerders. Local advertising platform HYPR voorziet een verdere stijging voor de toekomst.

HYPR is het centrale platform voor adverteren in Nederlandse huis-aan-huiskranten en lokale nieuwssites. Adverteerders en mediabureaus kunnen hier terecht voor zowel landelijke campagnes in lokale titels als gerichte advertenties rondom specifieke vestigingen.

Het advertentieplatform is opgericht in 2022 door enkele uitgevers van huis-aan-huis-titels. Dit jaar volgde de overname van het al langer bestaande ToLocal. Dit bedrijf heeft de DeLokalePlanner ontwikkeld als tool om vanaf één plek in enkele stappen te adverteren in lokale titels.

Lokaal kopen is populair

Gezien we aan het begin lijken te staan van een cookie-loos tijdperk waarin contextual targeting steeds belangrijker wordt, is hyperlocal advertising volgens HYPR een betere oplossing dan ooit. ‘Uit onderzoek blijkt steevast dat de meerderheid van de bevolking nieuws uit de directe omgeving als het meest relevant ervaart’, zegt Ter Berg. ‘Sowieso wordt ‘lokaal’ steeds populairder. Meer dan de helft van alle Nederlanders geeft de voorkeur aan producten en diensten uit de eigen regio. Dat is goed nieuws voor lokale ondernemers, maar ook voor landelijke adverteerders. Zichtbaar zijn in de directe omgeving van mensen zorgt voor een positieve associatie en daarmee een hogere koopbereidheid.’

Belangrijke functie voor lezer

Huis-aan-huisbladen worden zowel op papier als digitaal goed gelezen (zie voor cijfers het kader op deze pagina). Adverteerders hebben via HYPR de kans om via ruim 560 printmedia en 1.200 websites burgers te bereiken in het gebied waar zij wonen, werken, sporten, shoppen en op zoek zijn naar advies. Deze local targeting wordt volgens Ter Berg mogelijk gemaakt door journalistieke artikelen die gericht zijn op de plaatselijke lezer.

‘Lokale nieuwsmedia, en in het bijzonder huis-aan-huisbladen, is de waakhond van de lokale macht en politiek. Regionale kranten bieden nauwelijks nog echt lokaal nieuws met diepte. Daarvoor zijn de lokale titels van eminent belang. Zij zitten in de haarvaten van onze samenleving. Zij volgen en bevragen lokale politici en rapporteren op ooghoogte met de lokale bevolking. Daardoor vervullen ze een grote rol in de communicatie tussen (lokale) overheid en burger en burgers en bedrijven onderling.’

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)