Pharmamarketeer

Emerce PIM: ‘Kunstmatige intelligentie moet PIM goedkoper maken’

Product Informatie Management

Kunstmatige intelligentie moet het fenomeen PIM een stuk goedkoper maken. Dat zegt IT architect Ronald Muller van XIAM Solutions op Emerce PIM. “Je moet dan vooral denken aan het automatisch classificeren van producten of het schrijven van commerciële teksten op basis van een catalogus.”

PIMs zijn over het algemeen nog tamelijk kostbaar, omdat gegevens handmatig ingevoerd worden.

De ontwikkeling van PIM staat niet stil, zegt Muller. Hij noemt de trend om PIM verder uit te breiden, bijvoorbeeld met feedback van klanten op producten.

Een recente beweging is het Bouwwerk Informatie Model (ook wel Management). Via open standaarden wisselen opdrachtgever, architect, adviseurs, aannemer en installateur onderling informatie uit. Gegevens worden één keer ingevoerd, en zijn voor alle betrokkenen beschikbaar.

“Het delen van productgegevens is het grote voordeel van een PIM,” weet Muller. “Maar je ziet dat nog niet elk bedrijf informatie graag uit handen geven.”

Lang niet elk bedrijven dat producten verkoopt hoeft aan de PIM. Soms omdat de catalogus niet erg groot is en ook nauwelijks verandert. Soms is productinformatie reeds beschikbaar in een ERP. Er zijn grote ERP leveranciers die steeds meer PIM gerelateerde producten leveren, maar volgens Muller blijft het struikelblok het kostbare beheer en de distributie van de gegevens.

De video Do’s en dont’s van werken met een Product Information Management is na registratie gratis te bekijken.

Advertentie(s)