Pharmamarketeer

Effect contentmarketing wordt nauwelijks gemeten

Contentmarketing

Hoewel een grote meerderheid van de Nederlandse b2b-marketeers vindt dat contentmarketing werkt voor zijn of haar organisatie, hanteert ruim 70 procent geen rendementsdoelstellingen. Ook zegt 60 procent niet over een contentstrategie te beschikken, terwijl ze die wel van cruciaal belang te vinden voor het welslagen van contentmarketing. Dat blijkt uit onderzoek van &content, het contentmarketingbureau van MT MediaGroep onder 304 b2b-marketeers in Nederlandse organisaties.

Het goede nieuws: Voor 86 procent van de respondenten werkt contentmarketing goed tot heel goed. Voor slechts 14 procent werkt deze strategie niet goed.

Veel respondenten werken met de ‘usual suspects’ als het op content aankomt: nieuwsbrieven, artikelen en persberichten zijn veelgebruikte contentvormen.

De top 5 minst gebruikte contentvormen lijken gemiste kansen. Een boek of een prikkelende podcast-serie. Dit soort zwaardere typen content vraagt meer tijd en energie dan een artikel, maar het voordeel is dat nog niet veel bedrijven gebruik maken van dit soort kwaliteitscontent.

Een eigen website wordt het meest gebruikt en tevens als meest effectief genoemd om content op te delen. Op deze plek komt immers alle content samen.

In 2019 werd in totaal 41 procent van het complete marketingbudget besteed aan contentmarketing. Een derde van de respondenten geeft aan dat zij voor 2020 een hoger budget hebben.

Naamsbekendheid (71 procent) is het belangrijkste doel waarvoor contentmarketing wordt ingezet, gevolgd door leadgeneratie (66 procent), merkbeleving (51 procent), thought leadership (50 procent) en conversie (48 procent).

Grootste uitdagingen voor marketeers zijn volgens het onderzoek het uitwerken van een business case, het creeen van een werkende contentstrategie en het generen van geschikte leads.

Foto Pixabay

Advertentie(s)