Pharmamarketeer
Een pragmatische socialmedia-strategie in 8 stappen

Een pragmatische socialmedia-strategie in 8 stappen

Een pragmatische socialmedia-strategie in 8 stappen

In de wereld van social media en contentcreatie wemelt het van de documenten, termen en boeken. Het creëren van een pragmatische strategie helpt jou op weg in het uitzetten van de juiste koers voor jouw socialmedia-inzet. En omdat we vaak zien dat ellenlange documenten niet gebruikt worden en juist digitaal liggen te verstoffen op de server, adviseer ik het gebruik van een playbook. Zoals het woord al doet vermoeden: een playbook moet vooral leuk zijn. Daarom is het een compact document dat je er juist bij wil pakken om te toetsen of je nog steeds in de juiste richting zit.

De route naar een socialmedia-strategie en uitrol daarvan

In fase 1 zit je sterk op het maken van strategische keuzes. Hier gaat het playbook jou bij helpen. Dit zal ik in dit artikel nader uiteenzetten.

In fase 2 kijk je juist naar een combinatie van strategie en creatie. In deze fase is het bijvoorbeeld belangrijk dat je bepaalt tot welk archetype van Jung jouw merk behoort. Dit is een manier om je merk als persoon te identificeren. Als je merken als mensen gaat benaderen, dan kan je met de juiste toon en emotie een sterke interactie creëert tussen merk en mens. Daaruit volgt de tone of voice en ook hoe je visueel je merk gaat neerzetten.

In fase 3 richt je je op de creatieve uitwerking van jouw merkverhaal op social media. Hoe ga je het verhaal vertellen en wat laat je zien? Wat zijn de formats die de bouwstenen vormen van jouw communicatie? Vanzelfsprekend is dit ook afhankelijk van jouw budget. Laat je de content inhouse of door een productiepartij produceren? Een combinatie hiervan kan voor een mooie contentmix zorgen. Deze dragen wederom bij aan concrete doelen die je hebt opgesteld. Bij post creation zoom je in op het daadwerkelijk maken van de posts en de publicatie ervan. Met de komst van ChatGPT of andere AI-tools is het schrijven van copy naar een nieuw niveau getild. Zet de basis voor een post en laat AI je verder helpen van het verbeteren van de kwaliteit en efficiëntie in bijvoorbeeld het vertalen als je een multicountry-strategie voert.

En tot slot, fase 4 waarbij we inzoomen op het pushen van jouw content. Met een dashboard maak je realtime inzichtelijk hoe de content presteert en kan je op basis daarvan ook beter optimaliseren. En uiteindelijk ook evalueren om te bepalen waar je gaat bijschaven en hopelijk vooral ook wat je juist laat aan je strategie. […]

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)