Pharmamarketeer

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Online adventskalender

Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Voor veel online marketeers is het dan ook weer de vraag: ‘op welke originele manier kan ik mijn producten of diensten tijdens de feestdagen onder de aandacht brengen bij mijn doelgroep?’ Heb je weleens gedacht aan gamification? Zo kan bijvoorbeeld het inzetten van een online adventskalender een manier zijn om jouw doelgroep te bereiken. In dit blog vertellen we je alles over wat het inhoudt, hoe je het kunt gebruiken en wat het oplevert.

Wat is gamification?

Nog even back to basic. Met gamification is het mogelijk om in een ‘niet-spel-omgeving’ gametechnieken toe te passen. Hierbij wordt psychologie en technologie gecombineerd om zakelijke doelstellingen te bereiken. Het doel van gamification is om spelenderwijs het gedrag van de consument te veranderen, betrokkenheid te creëren en kennis over te dragen.

Gamification zorgt voor een unieke ervaring voor consumenten die ook langer zullen blijven plakken in de hersenen. Dit komt, doordat het menselijk brein gevoelig en vatbaar is tijdens een wedstrijd of spel. Zo wil je winnen op het sportveld van je tegenstander en op de werkvloer krijg je energie als je een target haalt. Doordat er dopamine (lees: geluksgevoel) vrijkomt in de hersenen, is het mogelijk om het consumentengedrag te beïnvloeden.

Een voorbeeld van zo’n unieke gamification ervaring is het inzetten van een online adventskalender als marketingtool in de feestdagen periode.

Advertentie(s)