Pharmamarketeer
De opkomst van Search Generative Experience: wordt SEO verleden tijd?

De opkomst van Search Generative Experience: wordt SEO verleden tijd?

De opkomst van Search Generative Experience: wordt SEO verleden tijd?

Een nieuwe manier van zoeken

Als reactie op ChatGPT kondigde Google in mei 2023 de Search Generative Experience van Gemini aan. Een nieuwe manier van search waarbij AI geïntegreerd is in de zoekmachine. Wanneer je een zoekopdracht invult met een vraag, verschijnt er met SGE een vlak waarin een antwoord wordt gegeven op die vraag, zonder dat je een link hoeft open te klikken.

Ook worden verschillende bronnen en vervolgvragen getoond waar je eventueel wel op door kunt klikken. Dit vlak heeft geen vaste vorm en kan in diverse variaties vertoond worden. Voor nu worden de gewone SERP-resultaten er nog deels onder of boven getoond.

Bereid je voor op de gevolgen van SGE

Dat SGE gevolgen heeft is een feit. Gevolgen voor gebruikers en dus ook bedrijven én marketeers. We zullen ons als marketeers moeten aanpassen aan een grote verandering die op komst is. Wanneer SGE in Nederland zal worden uitgerold is nog niet bekend, maar bereid je alvast goed voor. Uit onderzoek door SE Ranking is gebleken dat op dit moment 64% van alle zoekopdrachten een AI-antwoord of ‘Generate’ button toont.

Mogelijke gevolgen voor kliks

Kliks gaan dalen. Volgens een onderzoek van Gartner zal het aantal kliks met 25% gedaald zijn in 2026. Dat is nog maar 2 jaar. Ook al lijkt dit alarmerend, er is ook een kans dat de bezoekers die je hiermee ‘misloopt’ al weinig interesse hebben in je aanbod. Het is dus afwachten wat deze daling daadwerkelijk zal betekenen voor je conversies.

Gevolgen voor SEO

Waar je in Google kon ‘ranken’ is er met SGE geen sprake meer van een positie. Dit heeft enorme gevolgen voor hoe SEO door vele marketeers de afgelopen jaren is aangepakt en ingestoken. Waar de meeste SEO-specialisten tot nu toe vooral kijken naar zoekwoorden, zoekvolumes en ranking posities, is er bij SGE een andere benadering nodig.

Er is namelijk geen sprake meer van een expliciete zoekopdracht omdat gebruikers meer specifieke vragen gaan stellen. Deze zoekopdrachten zullen daardoor uniek zijn. Daar kun je dus geen zoekvolume meer op meten zoals we gewend zijn. Dat betekent minder grip en controle. En wat kun je dan het beste doen? Juist. Meebewegen.

Verander je aanpak

Wanneer de controleknopjes langzaam uit je handen glippen zul je voor een andere aanpak moeten gaan. De SGE beïnvloeden zal niet gebeuren door alleen een focus op ranking. SGE vraagt van ons marketeers om een complete shift hoe we naar SEO kijken. Daarom wordt het nu nóg belangrijker om de focus te leggen op branding, uitgebreide specifieke informatie, bewijs en het breder inzetten van kanalen. Zorg ervoor dat je doelgroep en AI niet meer om je heen kunnen. Bewijs dat jij degene bent die ze zoeken.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)