Pharmamarketeer
De 3 W's voor infographics: Waarom, welke en waar?

De 3 W’s voor infographics: Waarom, welke en waar?

Infographics: Het visuele wondermiddel voor luie breinen!

Wist je dat 90% van de informatie die naar je hersenen wordt gestuurd visueel is? Een infographic is daarom een krachtige tool om de aandacht van je publiek te trekken, dankzij de symbolen, kleuren en typografie. Als je hun aandacht eenmaal hebt, is het volgens studies zo dat visuele ondersteuning kan leiden tot een verbetering tot wel 400% bij het leren.

Ideaal voor marketing dus. Infographics zijn naast video’s, blogs en eBooks dan ook het meest gebruikte middel voor marketing. Jij hebt vast en zeker eens gehoord over het maken van een infographic. De kans is dan groot dat jij er 10% van hebt onthouden, met een infographic zou dat 35% zijn geweest en met zowel audio als een visueel beeld 65%. Hier is de gids voor infographics waarbij wij in de diepte gaan hoe iedereen gebruik kan maken van zo’n infographic. Dit doen wij door de vragen te beantwoorden: waarom, welke en waar? Ontdek de 3 W’s voor infographics!

 

Waarom?

Infographics zijn een populaire manier voor het promoten van producten of diensten, en voor het vertellen van merkverhalen in de marketing. Als jij een nieuw product of dienst lanceert wil je goed kunnen overbrengen wat voor functies die heeft.

Maar gemiddeld wordt slechts 20% van tekst op een pagina gelezen. Infographics bieden daarvoor een goede uitkomst om je product in de spotlight te plaatsen dat het verdient. Daarnaast maken infographics brand storytelling makkelijker omdat ze de toon van jouw boodschap kunnen zetten. Met behulp van het merk, huisstijl en inhoud kun je relevante infographics maken die begrijpelijk zijn voor jouw publiek. Het is absoluut de moeite waard om hier extra tijd aan te besteden, omdat berichten op social media met soortgelijke infographics wel drie keer vaker worden gedeeld.  Maar waarvoor gebruik je infographics nu precies?

Je kan niet heel je website of bericht volzetten met infographics, want dan weet de lezer nog steeds niet waar hij naar moet kijken. Infographics kunnen specifiek ingezet worden om complexe data of informatie op een visuele manier te presenteren, om een verhaal te vertellen en om inzicht te geven in de werking van een product of dienst. Ze bieden je de kans om op een snelle en aantrekkelijke manier je doelgroep te bereiken. Uit onderzoek gericht op gezondheidswerkers is gebleken dat door het gebruik van infographics er meer kansen ontstaan in de weergaven op hun berichten. Nu je weet waarom het gebruik van infographics een slimme keuze is, moet je bepalen welke soort het beste bij jouw doel past. 

 

Welke?

Infographics zijn veelzijdige tools die complexe gegevens kunnen vereenvoudigen of een verhaal op een visueel aantrekkelijke manier kunnen vertellen. Er is zo veel keuze aan infographics dat je altijd wel een format kunt vinden dat perfect bij jouw specifieke behoeften past. 

Geanimeerde video’s zijn bijvoorbeeld fantastisch om onderwerpen op een simpele manier uit te leggen, terwijl statische infographics gegevens en onderzoeken met impact kunnen weergeven. Een tijdlijn infographic is ideaal om mensen een duidelijk overzicht te geven van de ontwikkeling of geschiedenis van een onderwerp. Maar maak je geen zorgen als je niet technisch onderlegd bent – je kunt zelfgemaakte infographics maken met kits met draadjes, ballonnen, stickers en nog veel meer. Zelfgemaakte infographics zijn niet alleen origineel, maar ook gemakkelijk te hergebruiken en perfect om de creativiteit de vrije loop te laten. 

Als je minder informatie hebt om te delen, dan is een infographic als plaatje de beste keuze. Lezers kunnen in één oogopslag zien waar het over gaat. Op social media wordt vaak gebruik gemaakt van micro-infographics. Dit zijn kleine, specifieke stukjes informatie waarmee je snel een idee kunt overbrengen over een onderwerp zoals korte feiten over maatschappelijke problemen of enquêtegegevens. Micro-infographics zijn ideaal om er een gedrukte infographic van te maken en deze naar jouw doelgroep te versturen. 

In rapporten vind je vaak vergelijkende infographics die een overzicht geven van de situatie van nu en een jaar geleden, of van verschillende bedrijven binnen een markt. Tijdlijn- en vergelijkende infographics kunnen beide worden gebruikt om terug te kijken in de tijd en betere beslissingen te nemen. 

Daarnaast heb je how-to-infographics die vaak worden gebruikt om bepaalde processen te illustreren. Als je een eigen website hebt, kun je ook kiezen voor een interactieve infographic. Deze infographics stellen gebruikers in staat om te klikken, te scrollen en andere acties uit te voeren om meer informatie te verkennen. Ze bieden een boeiende manier om complexe gegevens te presenteren. 

 

Waar?

Het doeleinde van een infographic varieert per bedrijf en bijbehorend project. Hier volgt een handige handleiding die je als leidraad kunt gebruiken. Social media is immers een bron van data en een goede manier om te ontdekken wat je publiek wil. Hieronder vind je vijf belangrijke plaatsen om infographics te delen: 

Ik raad aan de volgende lijst als lijndraad te houden. Veel data is immers gebaseerd op social media en het is een goede plek om te begrijpen wat jou publiek wil. Hier zijn vijf belangrijke plaatsen om infographics te plaatsen:

  1. Social media: Deel jouw infographic (afbeelding of als url) op Twitter, Facebook, Pinterest, LinkedIn en SlideShare om de weergaven te vergroten en click-throughs naar jouw website te stimuleren. Voor pharmamarketeers geldt dat ook jouw doelgroep actief is op social media en hiermee kunnen mensen buiten jouw doelgroep helpen het bericht te delen.
  2. E-mailmarketing: Stuur de infographic naar jouw leads, contacten of elke relevante marketinglijst en zorg ervoor dat je een call-to-action in jouw e-mail gebruikt.
  3. Website en blog: Plaats de (interactieve) infographic op een landingspagina op jouw website of op jouw blog, zodat de infographic een url heeft die gedeeld kan worden.
  4. Whitepapers: Neem de infographic op in een whitepaper, brochure of casestudy om de punten in het document te bewijzen en de lezer te beïnvloeden.
  5. Persbericht: Maak een persbericht over de verrassende of belangrijke bevindingen van jouw infographics en stuur dit persbericht en de infographic afbeelding naar branchebladen en nieuwsorganisaties zodat ook hun lezers het kunnen bekijken en delen.

 

Bonus

Het maken van een infographic lijkt misschien lastig, maar met de juiste middelen kan het eigenlijk verrassend makkelijk zijn. Als jij het ook eens wilt proberen, kunnen deze online platformen je wellicht van dienst zijn. Bijvoorbeeld Canva; deze website neemt alle uitdagingen weg door een simpele lay-out en mooie designs. Andere handige tools zijn Piktochart, Venngage en Micro. Voor video-infographics zijn Animaker en Biteable goede opties die je zou kunnen proberen. 

 

Conclusie

Infographics zijn een must-have tool voor marketeers. Ze trekken de aandacht van het publiek en communiceren jouw boodschap op een begrijpelijke manier. Niet alleen dat, maar infographics kunnen op verschillende kanalen worden gedeeld, zoals sociale media, e-mail marketing en websites, om jouw publiek te bereiken en de betrokkenheid te vergroten. Er zijn verschillende soorten infographics en online tools waarmee je een aantrekkelijke en informatieve kan maken, die aangepast kan worden aan jouw branding- en marketingdoelen door middel van kleur, stijl, ontwerp en focus. Visuele ondersteuning, in combinatie met tekst, helpt bij het overbrengen van je boodschap en blijft langer hangen bij het publiek. Kortom, infographics zijn onmisbaar voor het verbeteren van jouw communicatie en het behalen van de marketingdoelen van jouw bedrijf. 

Beheer Medix

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)