Pharmamarketeer
Contentkalender: betere planning

Contentkalender: betere planning, grotere betrokkenheid en meer impact

Contentkalender: betere planning

‘Even snel’ een post online knallen, is als schieten met hagel; behoorlijk zinloos. Er komen namelijk heel wat gedachten op, zoals: wat is het doel van deze ‘even snelle’ post? Wat is de meerwaarde voor je lezer? Op welk kanaal wil je zichtbaar zijn? En trouwens… hadden we voor vandaag niet al iets gepland staan?

Een contentkalender is je oplossing. Het is niet alleen een behoorlijk handig planningshulpmiddel, maar ook een strategische tool die zorgt voor consistente én relevante content voor je doelgroep.

Waarom is het verstandig om een contentkalender te maken?

Er zijn genoeg redenen waarom het verstandig is om een contentkalender te gebruiken. Het stelt je bijvoorbeeld niet alleen in staat om de juiste content op het juiste moment te plaatsen, maar het helpt je ook om slim in te spelen op seizoenen, trends en belangrijke data.

Het geeft je de vrijheid om creatief te zijn, terwijl het tegelijkertijd je contentstrategie in de juiste richting leidt. Zo is het een eitje om je publiek betrokken te houden en zit je dus gebakken.

Positief gevolg van het hebben van een contentkalender

Het belangrijkste voordeel van een contentkalender, is de mogelijkheid om consistent te blijven in je contentpublicaties. Door vooraf content te plannen en te organiseren, werk je aan een gestage stroom van relevante content. Het resultaat? Continue betrokkenheid van je doelgroep en een versterkte merkidentiteit.

Negatieve gevolgen van het ontbreken van een contentkalender

Het ontbreken van een gestructureerde contentkalender kan leiden tot inconsistentie in publicaties, teleurstellende kwaliteit en geen afstemming op je overkoepelende marketingdoelen.

De mogelijke gevolgen? Verwarring bij je doelgroep, een verlies aan betrokkenheid en zelfs een daling van je merkwaarde is een kanshebber.

Wat staat er in een contentkalender?

Een ideale contentkalender bevat alle essentiële informatie die je nodig hebt om strategisch content te creëren. Denk aan contentthema’s, publicatiedata, mogelijkheden voor inhaakacties, soorten kanalen, doelen en meer. Het doel is om alle relevante gegevens op één overzichtelijke plek te verzamelen, zodat je een duidelijk overzicht hebt voor je contentplanning. Dit bestaat uit verschillende contenttypen, zoals blogs, reels, video’s, infographics, socialmedia-posts en podcasts. De publicatiedata zorgen voor consistentie op doordachte tijdstippen en op de juiste kanalen. Een echt goede contentkalender omvat ook segmentatie op basis van je doelgroep, waardoor je gerichter en persoonlijker kunt communiceren.

Hoe maak je een goede contentkalender?

Goed, je bent overtuigd dat je een contentkalender wil gaan gebruiken. Maar hoe maak je zo’n contentkalender dan? Om zelf een contentkalender op te zetten, die aansluit bij al je wensen, zijn de volgende vier stappen.

Stap 1: Doel(groep)bepaling

Het begint met het duidelijk definiëren van je doelstellingen en een grondige analyse van je doelgroep. Je weet nu als geen ander wat de behoeften, interesses en pijnpunten van je doelgroep zijn.

Voorbeeld:
Als softwarebedrijf heb je als doelgroep: kleine ondernemers die online willen opvallen, zodat ze kunnen groeien en succesvol zijn (behoeften). Deze ondernemers kampen met tijdgebrek en de complexiteit van ál die mogelijkheden om op te vallen. Dit is nogal frustrerend (pijnpunt).

Stap 2: Ontwikkeling van een contentstrategie

Gebruik vervolgens precies dié inzichten om een sterke contentstrategie te creëren. Bepaal thema’s, onderwerpen en formats die relevant zijn.

Voorbeeld:
Neem het eerder genoemde softwarebedrijf, gericht op kleine ondernemers. Het bedrijf zou korte tutorials kunnen maken, die laten zien hoe gebruiksvriendelijk hun tool is. Ook kunnen ze de tastbare tijdsbesparingen benadrukken aan de hand van klantreviews. Wat ze echter strategisch vermijden, is het uitgebreid communiceren over alle technische integraties. Dat boeit deze doelgroep – meestal – niet.

Stap 3: Kalenderstructuur en planning

Creëer een overzichtelijke kalenderstructuur die past bij jouw behoeften en planning. Gebruik spreadsheets of planning-tools, waarmee je een variatie aan contentformats en regelmatige content-updates maakt.

Stap 4: Monitoring en evaluatie

Het monitoren van de prestaties van je contentkalender is wenselijk. Op die manier lukt het je namelijk om je contentstrategie steeds meer aan te scherpen. Analyseer regelmatig de statistieken en betrokkenheid van je volgers en lezers om aanpassingen te maken en je strategie te verbeteren.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)