Pharmamarketeer
Ethical Agency Summit 2024: 'Zijn je marketingplannen oprecht?'

[column] Ethical Agency Summit 2024: ‘Zijn je marketingplannen oprecht?’

Ethical Agency Summit 2024: ‘Zijn je marketingplannen oprecht?’

6 juni vond in Amsterdam de ‘Ethical Agency Summit 2024’ van het internationale netwerk Creatives for Climate plaats. Kernvraag aan de aanwezige marketing- en communicatieprofessionals: Hoe kan het beter, voor ons en voor de mensheid? Gijs de Swarte was namens MarketingTribune van de partij.

De summit werd georganiseerd door Lucy von Sturmer, Founder en CEO van Creatives for Climate, en speelde zich af in het prachtige pand van de op gelijke rechten voor werkzame vrouwen gerichte organisatie Equals aan de Raamgracht in Amsterdam. De zaal was tot de nok toe gevuld met marketeers, reclamemakers en PR-mensen, allen geïnteresseerd in de vraag: Hoe kunnen we in ons beroep, dat uiteindelijk toch consumptie tot doel heeft, de boel zo regelen dat we de wereld wat beter maken? Het mag gezegd, de diverse vakgebieden kwamen er niet altijd even makkelijk vanaf. Zo werd het reclamevak door de verschillende sprekers behoorlijk bekritiseerd, al refererend aan commercials voor onder meer sigaretten, SUV’s en korte vluchten binnen Europa. ‘Juist een van de prettige aspecten van deze avond’, zegt Creative Director Patrick van Haperen (links op de foto), als lid, lokale adviseur en die avond als panel-leider betrokken bij het evenement. ‘Als het ook om de zaken gaat, is het niet voor iedereen altijd even makkelijk om volledig open te zijn en dan is het goed dat Lucy von Sturmer een platform weet te creëren waarin dat juist wel kan. Daar kom je verder mee.’

Goede zaken
Hetgeen ons tot de kernvraag van de bijeenkomst brengt: Wat brengt zowel marketing als reclame verder in deze? Anders gesteld – de zaal was redelijk millennial-gevuld – met vakmensen dus die principiële uitgangspunten aan een bevredigende marcomcarrière moeten zien te koppelen. Hoe moeten ze dat doen? Ondertussen is er een overvloed van op de goede zaken gerichte organisaties, zoals The Green Futures Initiative, Reclame Fossielvrij, Badvertising, Creatives for Climate en de Ethical Agency Alliance. Dat helpt. Het blijkt dat ‘nee’ zeggen aan de voordeur – zoals organisaties dat doen als het om rookwaar en wapenhandel gaat – voor de aanwezigen het absolute minimum is. Daarnaast is het duidelijk, daar is men het wel over eens, dat ethische marketing en communicatie dezer dagen nog altijd een zeer goede business case biedt en dat het einde daarvan nog lang niet in zicht is.

Scherpe vragen
Het samenspel tussen marketeer en reclamemaker is daarbij zonder meer van groot belang, zegt Van Haperen daar over. ‘Ik werk direct met groene merken en voor groene bureaus en er is niet één vaste route die je kunt nemen, maar wil je uiteindelijk terechtkomen bij een resultaat dat zowel ethisch als zakelijk succesvol is, dan zijn er wel een paar voorwaarden te noemen.
1 Weet in hoeverre het ethische aspect in de betrokken organisaties geworteld is. Is dat niet zo, houd daar nadrukkelijk rekening mee anders loop je ergens vast.
2 Kies als marketeer voor een reclamebureau dat het snapt, dat wat heeft laten zien op dit gebied en dat scherpe vragen durft te stellen. Maak daar voldoende tijd voor vrij. Het is een cliché, maar als het niet schuurt gaat het niet glimmen.
3 Zijn de marketingplannen die er liggen oprecht en maken ze de aangekondigde impact? De markt is transparant en de tijd van half werk is echt wel voorbij.’

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)