Pharmamarketeer
Alles Wat Je Moet Weten over Webinar Marketing

Alles Wat Je Moet Weten over Webinar Marketing

Alles Wat Je Moet Weten over Webinar Marketing

Webinars zijn een geweldige manier om klanten te informeren over uw aanbod of nuttige tips te delen met uw publiek. Ze zijn kosteneffectief en genereren betrokkenheid. Bovendien leveren ze uw verkoopteam leads op vanuit uw aanmeldingsformulier. Iedereen wint – dat wil zeggen, als mensen daadwerkelijk deelnemen. Webinar marketing is essentieel om die cijfers omhoog te krijgen en uw missie uit te dragen. Hieronder verkennen we beste praktijken over hoe een marketingcampagne op te bouwen die deelnemers door de digitale deuren krijgt.

Voordelen van Webinar Marketing

Hieronder verkent Kaitlin Milliken van HubSpot enkele voordelen die ze heeft gezien tijdens haar tijd werken aan webinars. Milliken werkte drie jaar lang aan webinars in een vorige functie, gasten boeken, de webcasts marketen, optreden als gastvrouw en prestatiegegevens evalueren.

Leadgeneratie

In haar rol bij een zakelijk nieuwsplatform werkte Milliken samen met partners van de publicatie. In haar ervaring merkte ze dat sponsors het meest geïnteresseerd waren in samenwerking voor webinars.

“Waarom? Nou, leadgeneratie maakte echt het verschil,” herinnert Milliken zich, een senior programmamanager. “Mensen moesten zich registreren voor het webinar, dus onze sponsors wisten dat dit zakelijke leiders waren die worstelden met problemen die hun adviesbureau daadwerkelijk kon oplossen.”

Milliken zegt dat leadgeneratie veel effectiever was in het vinden van potentiële klanten dan een generieke post op sociale media of vermelding in een nieuwsbrief. Bovendien bereikten zowel de merken van de sponsors als de publicatie nieuwe doelgroepen dankzij gezamenlijke marketinginspanningen.

Als uw bedrijf zich specialiseert in meerdere onderwerpsgebieden, kunt u webinars organiseren over elk onderwerp. Dit genereert verschillende lijsten met leads die u kunt koppelen aan de juiste vertegenwoordiger voor outreach.

Geweldige Datageneratie

In webinars zijn leads niet de enige gegevens die er toe doen. Uw webinars kunnen helpen evalueren hoe betrokken uw publiek is, welke onderwerpen voor hen het belangrijkst zijn en welke thought leaders het meest betrokkenheid hebben opgebouwd.

Milliken heeft tientallen webinars gehost, waaronder 60 tijdens de COVID-19-lockdowns. Ze zegt dat de opkomst varieerde op basis van het specifieke onderwerp dat de show zou behandelen.

“Ik heb veel webinars gehost tijdens de vroege pandemie. We ontdekten dat sessies gericht op thuiswerken, het beheren van ambiguïteit en innovatie-inspanningen die de efficiëntie verbeterden, het goed deden,” zegt ze. “Webinars gerelateerd aan startups waren minder succesvol.”

Milliken zegt dat opkomstgegevens van webinars een grotere trend in de zakenwereld weerspiegelden: meer bedrijven waren gericht op het ondersteunen van kernbedrijven. Het startup-ecosysteem was minder een prioriteit.

Daarnaast zegt Milliken dat haar team peilingen hield onder deelnemers. Hierdoor kon ze peilen hoe bedrijven reageerden op onzekerheid en of ze het webinar nuttig vonden.

Hergebruik van Content

Afhankelijk van het onderwerp of het type webinar, kunt u uw opname altijd transformeren tot meer content in de toekomst. Uw gasten kunnen zelfs de opname delen op sociale media voor een extra marketingboost zodra de vergadering is afgelopen.

In haar vorige functie zegt Milliken dat ze een artikel schreef op basis van de inhoud van het webinar. Ze voegde ook belangrijke dia’s toe en een opname van de volledige sessie in de post. Ze merkt op dat dit hielp om de redactionele kalender vol te houden en waardevolle inzichten te delen met mensen die de oorspronkelijke opname niet konden bijwonen. U kunt hieronder een voorbeeld zien.

Wat maakt een Webinar-campagne succesvol?

Maak onweerstaanbare content

Van de marketeers ziet 95% webinars als belangrijk voor hun marketingstrategie. De inhoud moet echter aansluiten bij uw doelgroep om deelnemers te krijgen. Voordat u zelfs maar een datum voor uw webinar vastlegt, moet u achterhalen wat het belangrijkst is voor uw publiek.

“Elk jaar peilden we onze lezers van de publicatie om te zien waar ze mee bezig waren,” zegt Milliken over haar vorige rol. “We konden dan zien welke webinar-onderwerpen waarschijnlijk zouden aanslaan. We gebruikten die data intern en deelden deze met partners zodat zij ook succesvolle inkomsten konden genereren.”

Uw team heeft waarschijnlijk al deze gegevens. Het Content & Media Strategy Report van HubSpot toont aan dat 64% van de marketeers onderzoek doet om te begrijpen in welke soorten inhoud hun doelgroep het meest geïnteresseerd is. Daarnaast zei 59% dat deze audits van huidige en eerdere mediastrategieën hen informeren over toekomstige tactieken.

Hoe maak je je landingspagina?

Een pakkende kop. U wilt uw kopregel prominent op uw pagina, zoekwaardige zoekwoorden waar mogelijk opnemen. Onthoud, uw kopregel is alleen zo goed als uw inhoud, dus kies een solide concept vanaf het begin. Een beschrijving van het webinar. Uw landingspagina heeft een korte beschrijving nodig van wat uw deelnemers zullen leren. Dit is ook de plek om te vermelden welke gasten zich bij uw presentator zullen voegen. Dit is een ander gebied om die extra SEO-juice te krijgen. Een leadgeneratieformulier. Op zijn minst heeft u de namen en e-mails van uw deelnemers nodig om hen updates te sturen. Als u echter van plan bent om daarna verkoopacties te ondernemen, kan de naam van het bedrijf en de functie van de persoon ook handig zijn. Interessante afbeeldingen. Alle tekstpagina’s missen visuele variatie. Zorg ervoor dat u kunst opneemt die consistent is met uw branding.

Volgens GoToWebinar schrijft 59% van de deelnemers zich in voor een webinar in de week waarin het gepland staat. Echter, 41% schrijft zich eerder in. Zorg ervoor dat u uzelf minstens een maand de tijd geeft om uw landingspagina te promoten.

Samenwerken met uw gasten.

Het betrekken van gasten bij uw webinar is een geweldige manier om interesse te wekken voor uw sessie. Vaak kunt u, vooral als uw expert invloed heeft, uw publiek laten groeien om mensen aan te trekken die nieuw zijn voor uw merk.

“Ik heb eens een webinar sessie georganiseerd met Steve Blank, een thought leader in de tech space. Het was een van onze meest populaire sessies. Mensen die zijn werk volgen, namen deel aan ons webinar, zelfs als ze nog nooit van onze publicatie hadden gehoord,” zegt Milliken.

Zorg ervoor dat u uw gasten vanaf het begin integreert. Als u hun input kunt krijgen over uw onderwerp en dia’s, kunnen ze gebieden aanwijzen waar ze hun expertise kunnen delen. Dit verhoogt ook hun betrokkenheid en investering in het webinar.

Van daaruit kunt u assets delen zodat ze deze op hun distributiekanalen kunnen promoten. Ze kunnen uw webinar opnemen in hun e-mailnieuwsbrief en op hun sociale mediapagina’s. Dit zal u helpen om het breedste publiek mogelijk te bereiken.

*Dit artikel is vertaald in het Nederlands. Voor meer content over webinars klik hier

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)