Pharmamarketeer

AI bij Nederlandse organisaties nog in kinderschoenen

AI

De inzet van kunstmatige intelligentie in het Nederlandse bedrijfsleven vordert maar langzaam. Veel organisaties zijn ermee bezig, maar slechts 10 procent heeft daadwerkelijk meerdere AI-toepassingen live staan. Dit blijkt uit de DDMA AI Maturity Test, een initiatief van branchevereniging DDMA en de DDMA Commissie AI, waaraan ruim 70 Nederlandse organisaties hebben deelgenomen.

AI staat duidelijk op de radar van het Nederlandse bedrijfsleven.Een relatief groot deel van de ondervraagde organisaties zegt bezig te zijn met AI. Grote organisaties zijn verder dan kleine organisaties. Van de organisaties met meer dan 500 medewerkers is 95 procent actief en is 21 procent vergevorderd. Van de bedrijven met minder dan 500 medewerkers heeft 20 procent een toepassing live staan.

Van de organisaties die zijn begonnen met AI, geeft de helft aan alleen traditionele statistische methodes als regressie of ANOVA te gebruiken. Ongeveer een derde geeft aan ook gebruik te maken van geavanceerde technieken zoals deep learning.

Het overgrote deel van Nederlandse organisaties die bezig zijn met AI kijkt ook naar de ethische impact van algoritmes en AI-modellen (91 procent). Een aanzienlijk deel (69 procent) geeft daarbij aan er zelfs heel serieus naar te kijken en regelmatig checks uit te voeren, waarbij 9 procent zelfs al een ‘ethical board’ heeft ingesteld.

Een veel besproken onderwerp bij de maatschappelijke acceptatie van AI is de uitlegbaarheid van algoritmes. De meeste organisaties weten hoe uitkomsten uit een complex model tot stand komen, maar het exact uitleggen hiervan – zowel vanuit de techniek als de gebruikerservaring – is een uitdaging.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)