Pharmamarketeer

Adverteerders trekken campagnes op zenders in

Grote adverteerders annuleren hun campagnes

De schade aan misgelopen reclame bij de drie grote zenders NPO, RTL en Talpa bedraagt nu al vele miljoenen. STER, de organisatie die voor de publieke zenders reclamezendtijd verkoopt, spreekt tegenover de NOS van een daling van tientallen procenten als gevolg van de coronacrisis.

Grote adverteerders als Albert Heijn annuleren hun campagnes of stellen die uit tot betere tijden.

Veel bedrijven vinden het niet gepast om in deze tijden te adverteren. En het wordt er niet beter op nu het kabinet in navolging van andere landen de sluiting van niet-essentiële winkels overweegt.

Grote evenementen waarop adverteerders normaal aanhaken, zoals het Songfestival, de Formule 1 en het EK voetbal, zijn afgelast.

De zenders kampen ook met productieproblemen. De opnames van de RTL-soap Goede Tijden, Slechte Tijden liggen stil en het einde van de afleveringen komt in zicht.

In een interne mail aan zijn personeel kondigde John de Mol vorige week al ‘draconische maatregelen’ aan, wat hem online op schampere opmerkingen kwam te staan gelet op zijn vermogen van vele miljarden.

RTL zegt dat maatregelen nu nog niet nodig zijn. Het bedrijf behaalde over 2019 al minder goede resultaten door lagere tv advertentie-inkomsten en substantiële investeringen in content en techniek.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)