Pharmamarketeer

Aantal luisteraars podcasts blijft stabiel

Podcasts

Het aantal luisteraars van podcasts is redelijk stabiel gebleven, al is wordt de video podcast steeds populairder. Dat blijkt uit de vijfde editie van de Markteffect Podcast Monitor.

Voor het eerst in de metingen is het aantal luisteraars niet gegroeid. De verwachting is dat de piek van het aantal luisteraars nog niet bereikt is, maar dat het niet meer explosief zal groeien.

Ongeveer 6,3 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder (44 procent) luisteren wel eens naar een podcast, wat ongeveer gelijk is aan de vorige meeting (november 2020).

Ook blijken mensen vaak naar dezelfde podcasts te luisteren: inmiddels is 33 procent geabonneerd op een reeks, dit was in november 2020 nog 25 procent. Het aanbod van podcasts stijgt nog steeds hard, waardoor makers steeds beter hun best moeten doen om uniek te zijn en gevonden te worden.

De podcast is met name populair onder mannen en hoogopgeleiden. Echter spannen de studenten de kroon: liefst 73 procent van de studenten luistert wel eens. Ontspanning en amusement blijven de belangrijkste redenen om te luisteren. Verder luistert men met name thuis (70%) en onderweg (44%) en voornamelijk via Spotify (47%) en YouTube (42%).

Een extern opgenomen commercial wordt net als in de vorige meting als meest storende vorm van gesponsorde content ervaren. Een gesponsorde rubriek of het bespreken van bepaalde producten is het minst storend. Ongeveer 41 procent van de luisteraars hoort wel eens een reclame.

Verder geeft 8 procent van de luisteraars aan wel eens betaald te hebben voor podcasts en geeft 39 procent aan hiertoe bereid te zijn als dat nodig zou zijn, uiteraard afhankelijk van de investering.

Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 1033 respondenten in de leeftijd van 16 jaar en ouder.

Advertentie(s)