OpenAI werkt gestaag door aan advertentieplatform voor ChatGPT
OpenAI werkt gestaag door aan zijn plan om een advertentieplatform te bouwen in ChatGPT. Nieuwe vacatures maken duidelijk dat het techbedrijf onder meer technici zoekt voor het ontwikkelen van infrastructuur voor reclame-inkoop. Het plan is om gratis ChatGPT-gebruikers in 2026 reclames voor te schotelen.
De vacatures geven een kijkje in de keuken. OpenAI rept in de vacatures over termen als campaign management, real-time attribution en ad platform integration. Het is de bedoeling dat merken ergens volgend jaar advertenties kunnen draaien binnen ChatGPT. Adverteerders zullen daar ongetwijfeld interesse in hebben, want ChatGPT heeft nu 700 miljoen wekelijks actieve gebruikers. Het grootste deel van die groep heeft een gratis abonnement en krijgt straks dus reclames te zien.
Het is niet ondenkbaar dat OpenAI adverteerders straks de mogelijkheid geeft om input te geven voor een reclamecampagne, en dat ChatGPT die campagne vervolgens inplant, inkoopt en meet. Een analist zegt tegen vaktitel Adweek dat OpenAI op deze manier meer controle krijgt over zijn aanstaande advertentiemodel, net zoals Meta en Google dat hebben. Adweek vroeg OpenAI om commentaar, maar kreeg geen antwoord.
Producten bestellen in ChatGPT
ChatGPT heeft sinds deze week e-commercefunctionaliteiten, te beginnen in de Verenigde Staten. Gebruikers kunnen daar nu aanbevolen of opgezochte producten aanschaffen binnen ChatGPT en afrekenen via betaaldienst Stripe. Ontwikkelaars en webshops kunnen nu ook integraties bouwen om hun online platform te koppelen aan ChatGPT.
Deze manier van chatten kan het e-commercelandschap veranderen. Van online zoeken naar een product en doorklikken naar een website om het product daar te kopen, kun je straks binnen ChatGPT zoeken en bestellen – zonder de chatapp te verlaten. Voor webwinkels is ChatGPT dus een nieuwe kans, maar ook een potentiële bedreiging. De boot afhouden kan je namelijk klanten kosten, omdat zij via ChatGPT bij een van je concurrenten uitkomen en daar bestellen.
Het is niet ondenkbaar dat advertentiecampagnes gericht op gratis gebruikers later te koppelen worden aan de shopping-functionaliteit, om de conversie te verhogen.