Pharmamarketeer
Jouw meerwaarde is de creativiteit die AI niet levert

‘Jouw meerwaarde is de creativiteit die AI niet levert’

Jouw meerwaarde is de creativiteit die AI niet levert

AI-in-marketingtrainer Vincent Roders geeft praktijkgerichte tips om echte impact te creëren met AI-gegenereerde content.

Met AI werk je als marketeer sneller, creatiever en effectiever. Althans, dat beloven softwarebedrijven en je eigen ceo. Maar hoe kun je daadwerkelijk impact maken met AI-gegenereerde content zonder die menselijke touch te verliezen? AI-in-marketingtrainer Vincent Roders schiet te hulp met praktijkgerichte tips.

Vincent Roders heeft zo’n 25 jaar ervaring als online marketing manager voor grote merken en start-ups met potentie. Ooit begonnen als pionier in het opzetten van online communities, heeft hij digital marketing in Nederland vanaf de start in de jaren 90 gevolgd en helpen ontwikkelen. Sinds 2023 deelt hij zijn kennis en ervaring onder meer in trainingen AI voor communicatie en marketing.

Effectief prompten

Tijdens een training maken marketeers en communicatieprofessionals kennis met de kracht van AI door te experimenteren met AI-tools voor tekst, beeld, video en audio. Roders laat bijvoorbeeld zien hoe je effectieve prompts schrijft aan de hand van realistische voorbeeldcases en geeft je de mogelijkheid om de kennis hands-on toe te passen op eigen content. Specifieke aandacht gaat onder andere uit naar AI-gestuurde contentcreatie, automatisering en personalisatie met AI en verantwoord AI-gebruik.

Voeg ‘creatieve saus’ toe

Volgens Roders vormen AI-tools een uitstekende assistent voor marketeers die veel taken kan overnemen, ‘maar de meerwaarde van marketeers ligt in de creatieve 20 procent die AI nu nog niet kan leveren. AI bedenkt in een paar seconden varianten op campagnes, slogans of copy. Mijn advies is om niet om niet op één voorstel te varen, maar AI meerdere concepten te laten uitwerken. Vervolgens kies jij als marketeer de beste richting en voeg je je eigen creatieve saus toe. Daarmee voorkom je dat je blijft hangen in ‘dertien-in-een-dozijn-content’ en behoud jouw werk zijn waarde’.

Geef richting aan AI

Het gevaar te blijven hangen in middelmatigheid bestaat ook voor wat betreft AI-taalgebruik. Teksten die ChatGPT levert, bevatten nogal eens taalclichés of overdrijvingen. Roders: ‘Die formuleringen kun je eruit filteren. Geef de tool die je gebruikt duidelijke instructies over de gewenste toon en ben kritisch op het resultaat. Door AI richting te geven en bij te sturen kan je de content die je ermee maakt laten aansluiten bij de stem van jouw merk en authentiek laten overkomen op de ontvanger’.

Ben nauwkeurig met AI-personalisatie

Roders gaat met cursisten tevens in op het gemak van AI voor personalisatie in marketing. ‘AI is bijvoorbeeld heel geschikt om persona’s en archetypes te ontwikkelen. Geef een nauwkeurige omschrijving van je doelgroep op basis van interesses, gedrag, financiële situatie enzovoort en laat AI meerdere ijkpersonen uitwerken. Vervolgens kun je voor elk type een aangepast marketingplan laten genereren. Zo ontstaat een vorm van personalisatie die verder gaat dan een aanhef boven aan de tekst en die werkelijk inspeelt op de belevingswereld van je klant. Hoe beter je omschrijft wat je product is en voor wie het is bedoeld, hoe nauwkeuriger AI kan personaliseren en dat op een snelheid die je als mens niet kunt bijbenen’.

Anonimiseer gevoelige data

Roders gaat tijdens zijn AI-trainingen ook in op de zorgen die leven rondom AI-gebruik, zoals de gevoeligheid van informatie. ‘Marketeers moeten zich ervan bewust zijn dat alles wat je in een openbare AI-tool stopt, in principe onderdeel kan worden van de trainingsdata. Met klantgegevens, financiële cijfers of interne documenten moet je daarom voorzichtig omgaan. Anonimiseer dergelijke informatie voordat je gaat prompten. Als je dat zorgvuldig doet, is het gevraagde resultaat nog steeds heel bruikbaar’.

Voorkom delen van gegevens

Roders geeft aan dat het op AI-platforms vaak ook mogelijk is om via instellingen het openbaar maken van data te beperken. ‘Controleer en configureer dergelijke opties zodat jouw input niet automatisch wordt hergebruikt. Er komen nu bovendien ook versies van AI-tools uit die volledig binnen je eigen systeem kunnen draaien. Dat is een ontwikkeling die volgens mij veel kan bijdragen aan verantwoord AI-gebruik’.

Cover picture: Designed by Freepik

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)