Pharmamarketeer

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

Gamification

In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement. Klinkt goed, toch? Maar wat is gamification nu precies? Hoe werkt het? En hoe kun je als marketeer gamification toepassen, zodat je jouw marketing doelen kunt bereiken? Lees alle ins en outs over gamification in dit artikel.

Wat is gamification?

Door middel van gamification is het mogelijk om gedragsverandering bij mensen te stimuleren. Gamification bevat namelijk alle toepassingen van game-denken en game-technieken in een non-game context. Door spelelementen toe te voegen is het mogelijk om gebruikers te motiveren om iets te doen. Voorbeelden van gamification in het alledaagse leven zijn bijvoorbeeld:

De ‘smiley’ borden langs de weg als je je aan de snelheid houdt. Hardloop apps die inzicht geven in de hardloopstatistieken en voortgang of waarbij je bij bepaalde prestaties badges kunt verdienen.

Of wat dacht je van dit onderstaande voorbeeld in een metro in Stockholm? Door de trappen om te toveren tot ‘pianotoetsen’ (= het toevoegen van een spelelement), besloot 66% van de voorbijgangers de trap te kiezen boven de roltrap. Een goed voorbeeld van gamification om een samenleving meer te laten bewegen!

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)