En plots waren daar Midjourney, Dall-E en andere AI-gedreven beeldplatforms. Het idee is simpel: je typt tekst, liefst onverwachte combinaties zoals ‘koe bus’, ‘friet kasteel’ en ‘kaas planeet’, en je krijgt per ommegaande beeld dat nooit eerder gemaakt is – dus origineel. Nu is het meeste beeld waarschijnlijk niet direct perfect of bruikbaar (of voor minder veeleisende gebruikers, afzenders of merken misschien ook wel), maar het spreekt op z’n minst tot de verbeelding. Want de mogelijkheden zijn eindeloos en iedereen weet: de technologie zal alleen maar beter worden. En dat het in onze trendgevoelige industrie niet lang zou duren voordat een merk er iets mee zou doen, bleek wel uit de (geslaagde) reclame van Heinz dat het woord ketchup liet ‘vertalen’ door text-to-image-technologie, waarna – tada! – ontegenzeggelijk een Heinz-ketchupfles in beeld verscheen.
Ook interessant voor je
Kogel door de kerk: Groningen krijgt ‘AI-fabriek’
Kogel door de kerk: Groningen krijgt ‘AI-fabriek’ Groningen krijgt een ‘AI-fabriek’ en een supercomputer. De Europese Unie investeert ruim 71 miljoen euro in het project, waardoor de financiering...
6 x gelezen
OpenAI werkt gestaag door aan advertentieplatform voor ChatGPT
OpenAI werkt gestaag door aan advertentieplatform voor ChatGPT OpenAI werkt gestaag door aan zijn plan om een advertentieplatform te bouwen in ChatGPT. Nieuwe vacatures maken duidelijk dat het techbedrijf onder meer...
10 x gelezen
ChatGPT als hulp bij mentale problemen: ‘Liever AI dan therapie’
ChatGPT als hulp bij mentale problemen: ‘Liever AI dan therapie’ “Hé, ik voel me best wel somber vandaag, wat kan ik daaraan doen?” Het is een zin die jongeren steeds vaker intypen als ze praten...
10 x gelezen






