Pharmamarketeer
Nationale Marketing Benchmark: Aantonen marketing performance voor veel marketeers uitdaging

Nationale Marketing Benchmark: Aantonen marketing performance voor veel marketeers uitdaging

Nationale Marketing Benchmark: Aantonen marketing performance voor veel marketeers uitdaging

Marketing is allang niet meer de black box die het ooit was. Technologie stelt ondernemingen in staat om een enorme hoeveelheid data over klanten en klantgedrag te verzamelen en te analyseren. Makkelijk is dat niet. Het meten en voorspellen van marketingperformance is veel complexer dan het implementeren van een tooltje of een dashboard, stellen Sven Meijer van Objective Platform en Folkje Berends van SRM Opleidingen & Trainingen.

Unified Marketing Measurement

Om marketing performance aan te tonen en te verbeteren, passen bedrijven meerdere technieken en tools toe. Opvallend is dat bedrijven hierbij het meest gebruik maken van traditioneel marktonderzoek, in combinatie met tools van kanalen als Meta en Google voor het meten van attributie. Meijer: ‘Marketingeffectiviteit aantonen met marktonderzoek en tools van mediakanalen is lastig en onnauwkeurig. Daarbij schrijven kanalen om commerciële redenen conversie vooral aan zichzelf toe en dat is niet objectief. Beter is het om verschillende middelen en technieken in te zetten die onafhankelijk over alle kanalen en middelen effectiviteit meten.’
Meijer doelt daarmee op toepassing van moderne hulpmiddelen als multi-touch attribution en marketing mix modelling. Multi-touch attribution meet de prestatie van specifieke online kanalen en touchpoints. Marketing mix modelling is een statistische analyse om de bijdrage van alle marketinginvesteringen en -campagnes op bedrijfsresultaten te bepalen, ook van offline activiteiten. ‘Door deze technieken en tools te combineren binnen Unified Marketing Measurement krijgen merken veel beter inzicht in de effectiviteit van marketing’, legt Meijer uit. ‘De zwakke punten van de ene techniek compenseer je met de sterke punten van de andere en andersom. Toch wordt dit in Nederland nog maar beperkt gedaan, blijkt uit de benchmark.’

Nederlandse marketeers zijn wel bekend met multi-touch attribution en marketing mix modelling blijkt uit het onderzoek, maar passen dit nog niet veel toe. Minder dan 10% van de bedrijven gebruikt de technieken, waarbij er weinig verschil is tussen winnaars en dalers. Nog wel, want winnaars werken vaker aan de implementatie van deze methodes dan dalers. Ook overweegt een relatief grote groep dalers deze technieken nog niet. Verwacht mag daarom worden dat de sterkere adoptie van multi-touch attribution en marketing mix modelling door groeimerken leidt tot grotere verschillen tussen winnaars en dalers.

Implementatie blijft mensenwerk

‘Daarbij is het wel belangrijk dat bedrijven investeren in competenties in dataverzameling, marktonderzoek en analytics’, vervolgt Folkje Berends die onlangs directeur werd van opleider SRM. ‘Veel tools en software blijven ongebruikt, omdat medewerkers onvoldoende getraind zijn in de toepassing er van of onvoldoende competenties hebben in het analyseren en gebruiken van data. Trainingen en opleidingen op dit vlak blijven daarom veelgevraagd.’
De Nationale Marketing Benchmark bevestigt dat beeld. Hoewel de meeste marketingdirecteuren en -managers aangeven dat hun bedrijf al sterke competenties heeft in dataverzameling, marktonderzoek en analytics, blijft dit een belangrijke prioriteit voor opleiding en training. Berends: ‘Door de prijsstijgingen in het laatste jaar, staat het ontwikkelen van competenties in pricing nu bovenaan. Maar daarna gaat het vooral om het gebruik en de analyse van data en onderzoeksgegevens. Dat zien bedrijven nog steeds als essentieel voor sterke klantwerving en een optimale klantervaring.’

Berends verwacht niet dat de belangstelling voor trainingen en opleiding op datagebied snel afneemt: ‘Digitalisering van bedrijfsprocessen, de implementatie van nieuwe tools en vooral ook het benutten van de gigantische hoeveelheid data die bedrijven hebben, vragen ook komende jaren nog veel van bedrijven. Daarbij staan we ook aan het begin van een AI-revolutie. Kunstmatige intelligentie kan bedrijven hierin enorm vooruit helpen, maar dan moeten we er wel mee leren omgaan. Daarin hebben we wel een lange weg te gaan. Nog geen 20% van de bedrijven in het benchmarkonderzoek past AI toe. We zien ook daar de opleidings- en trainingsbehoefte toenemen.’

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)