Pharmamarketeer

In de roos! Zo schrijf je teksten die raken [expert-tips]

Contentmarketing

Hoe zorg je dat je lezers écht warm worden van je tekst? Dat jouw tekst ze raakt? En dat je tekst daarom wat oplevert? Ik heb een aantal experts gevraagd naar hun gouden tip.

Relevantie als toverwoord voor conversie

Voor je überhaupt begint met schrijven is het belangrijk om stil te staan bij waarover je gaat schrijven. Wie wil je bereiken en waar zijn ze naar op zoek? Rutger Steenbergen, eigenaar van SEO Zwolle, zegt hier het volgende over. “Bij SEO-schrijven houd je zoveel mogelijk rekening met de woorden waar mensen mee zoeken. Deze zoektermen kun je vinden met (betaalde) tools, maar ook prima in Google zelf. Duik echt in het hoofd van potentiële lezers. Zoek bijvoorbeeld op ‘schoenen’ en zet er één van deze woorden voor: wie, wat, waar, wanneer, waarom of hoe. Dan vind je bijvoorbeeld ‘wat voor schoenen onder jurk?’ Je kunt ook het alfabet afgaan: schoenen + a, schoenen + b enzovoort. Of zelfs een combinatie: welke schoenen + a, welke schoenen + b en zo verder. Door dit voor iedere tekst die je schrijft te doen, kun je veel beter inspelen op wat mensen zoeken. Relevantie is een toverwoord als je kijkt naar conversie.”

Wees eens eerlijk, doe jij altijd onderzoek voor je begint met schrijven of doe je toch nog weleens aannames over wat je denkt dat je lezer wil lezen?

Barbara Minto en haar piramideprincipe

Nu je weet waar je lezers naar op zoek zijn kun je beginnen met schrijven. Bouke Vlierhuis, senior IT-copywriter en contentstrateeg, adviseert om voordat je begint met schrijven eerst tien keer op enter te drukken. “Begin niet bij het begin, maar ergens midden op de pagina. Schrijf je verhaal en als laatste je intro en titel. Dit leer je al vanaf de bassischool anders: een tekst heeft een begin, midden en eind en in die volgorde schrijf je het, maar wat mij betreft dus niet.”

Lees verder op Frankwatching!

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)