Pharmamarketeer
Google's AI-modus heeft al 100 miljoen gebruikers, maar techreus noemt SEO nog steeds belangrijk

Google’s AI-modus heeft al 100 miljoen gebruikers, maar techreus noemt SEO nog steeds belangrijk

Google’s AI-modus heeft al 100 miljoen gebruikers, maar techreus noemt SEO nog steeds belangrijk

Google’s AI-modus, die vragen van de gebruiker echt beantwoordt in plaats van tientallen links voor te schotelen, heeft in de afgelopen weken al meer dan 100 miljoen gebruikers getrokken. Dat vertelde de ceo van Google bij de presentatie van de tweede kwartaalcijfers. De AI-modus is tot dusver alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en India. Hoewel Google stevig inzet op AI, benadrukt een andere Google-expert dat ook de traditionele Search Engine Optimalization (SEO) belangrijk blijft.

Via SEO indexeren zoekmachines als Google webpagina’s. Sinds ruim een jaar gebruikt Google zijn indexering ook om gebruikersvragen van korte antwoorden te voorzien boven de traditionele lijst met linkjes. Deze zogeheten AI Overviews zijn te herkennen als een kader en verwijzen ook naar bronnen. Voor de marketingafdeling van een bedrijf ligt er dus een kans om als één van die bronnen genoemd te worden. Niet alleen om kliks te genereren, maar ook om een reputatie op te bouwen of te verstevigen. Hoe je als bedrijf voor kunt komen in een AI Overview, is voor velen echter een raadsel.

GEO niet nodig voor AI Overviews

Gary Illyes, analist bij Google, hield daags geleden een presentatie op een Google-evenement in Azië en schepte enige duidelijkheid. Hij zegt dat traditionele SEO de manier is om opgepikt te (kunnen) worden door Google’s AI Overviews. Nieuwere strategieën als Generative Engine Optimalization (GEO), dus het optimaliseren van webpagina’s voor AI-zoekmachines, zijn hier volgens Illyes niet voor nodig. Het toepassen van LLMs.txt’s – om geïndexeerd te worden door AI-tools – ook niet, stelt hij.

Ontwikkelingen gaan razendsnel

Vaktitel Searchengineland plaatst een terechte kanttekening bij de opmerkingen van de Google-analist Illyes. Een paar weken geleden stelde Google – als bedrijf – immers dat geen enkel AI-systeem op dat moment gebruikmaakte van de LLMs.txt-mogelijkheid. Er leek voor marketeers dus nog geen reden om er gebruik van te maken. In de afgelopen weken is ChatGPT – van OpenAI – echter wel gaan indexeren op LLMs.txt, blijkt uit screenshots van logfiles gedeeld door website-eigenaren. Kortom: wat een paar weken geleden nog toekomstmuziek leek, kan nu opeens wél belangrijk zijn om toe te passen in de (technische) marketingstrategie.

Google zelf lijkt voorlopig geen gebruik te gaan maken van LLMs.txt. Dat maken aanwezigen op uit de uitspraken van analist Illyes. Het bedrijf werkt ondertussen door aan de uitrol en optimalisatie van zijn AI-modus, waar het nieuwe advertentiekansen voor ziet. De AI-modus is nog niet beschikbaar in de EU en wanneer dat verandert, durfde de Google-top in mei nog niet te vertellen. De AI Overviews zijn inmiddels wel zichtbaar in de EU, tot frustratie van een groep uitgevers. Websites hebben een klacht ingediend bij de Europese Commissie omdat ze Google beschuldigen van het stelen van verkeer en inkomsten.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)