Pharmamarketeer
Goede contentmarketing creëert waarde voor bedrijf, klanten en medewerkers

‘Goede contentmarketing creëert waarde voor bedrijf, klanten en medewerkers’

Contentmarketing is allang geen kwestie meer van alleen klanten verleiden met slimme campagnes. Het gaat steeds vaker om het vertellen van échte verhalen die waarde toevoegen – niet alleen voor bedrijven, maar ook voor klanten, medewerkers én de samenleving.

‘Goede contentmarketing creëert waarde voor bedrijf, klanten en medewerkers’

Contentmarketing is allang geen kwestie meer van alleen klanten verleiden met slimme campagnes. Het gaat steeds vaker om het vertellen van échte verhalen die waarde toevoegen – niet alleen voor bedrijven, maar ook voor klanten, medewerkers én de samenleving. Suzanne de Bakker, hogeschoolhoofddocent Duurzaamheid in het Economisch Domein aan de Hogeschool Utrecht en jurylid van de Grand Prix Content Marketing Awards, deelt haar visie op de kracht van waardegedreven storytelling en de trends die het verschil maken.

Welke contentmarketingtrends zie jij momenteel als bepalend voor succes?
Natuurlijk is AI dé trend, die al het andere lijkt te overschaduwen, maar hier kunnen anderen veel nuttigere dingen over vertellen dan ik. Wat ik, vanuit mijn huidige functie op de Hogeschool Utrecht, als onderscheidend ervaar, is de groei van waardegedreven storytelling. Steeds meer merken positioneren zich niet alleen op product of prijs, maar op hun waarden en maatschappelijke bijdrage. Niet alle consumenten, maar toch zeker een substantieel deel, zoals jongeren en consumenten die een duurzame(re) mindset hebben, willen zich identificeren met merken die duidelijk laten zien waar ze voor staan, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, inclusiviteit of eerlijkheid. Dit vraagt om verhalen die authentiek, menselijk en consistent zijn, en die laten zien hoe een merk daadwerkelijk impact maakt. Bedrijven die dit geloofwaardig weten te doen, winnen vertrouwen en bouwen een langdurige relatie op.

Is er iets dat je graag meer zou willen zien in inzendingen?
Goede contentmarketing richt zich in feite al op meervoudige waardecreatie. Dus niet alleen waarde creëren voor het bedrijf zelf, maar ook voor klanten en medewerkers. Maar wat ik graag meer zou willen zien, is dat merken in hun contentmarketing expliciet laten zien hoe zij bijdragen aan meervoudige waardecreatie vanuit de drie P’s: People, Planet en Profit. Dus niet alleen waarde voor de klant of de organisatie zelf, maar ook voor mensen in de bredere samenleving en voor de planeet. Denk aan verhalen die laten zien welke sociale impact een merk maakt, welke duurzame keuzes in de keten worden doorgevoerd en hoe dat tegelijkertijd economische waarde oplevert.

Wat is voor jou persoonlijk een memorabel contentmarketingvoorbeeld?
Een mooi voorbeeld, dat ook aansluit op mijn bovenstaande antwoorden, is Ikea. Ikea laat, ook via contentcampagnes, steeds vaker zien hoe circulariteit een concrete invulling krijgt. Met initiatieven als Buy Back Friday, waarbij klanten gebruikte meubels kunnen inruilen, en het bredere meubel-inruilprogramma, koppelt Ikea productinnovatie aan een bredere missie: een beter dagelijks leven creëren binnen de grenzen van de planeet. In campagnes, video’s en social content vertaalt Ikea dit naar praktische en inspirerende tips die consumenten helpen om in hun eigen huis duurzamer te leven.
Ikea houdt duurzaamheid hiermee niet abstract, maar maakt het tastbaar en bereikbaar voor consumenten. Circulariteit wordt neergezet als iets waar iedereen aan kan bijdragen, terwijl het tegelijk een nieuw verdienmodel oplevert: refurbished meubels en tweedehands verkoop.

Cover picture: Designed by Freepik
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)