Pharmamarketeer
Doneren als slimme marketingstrategie

Doneren als slimme marketingstrategie

Doneren als slimme marketingstrategie

Met CauseCompany.com wil oprichter Marcel Landeweerd sociaal ondernemen uit het idealistische hoekje trekken. Zijn platform helpt bedrijven donaties te koppelen aan marketingdoelen, van meer reviews tot nieuwsbriefinschrijvingen. ‘Je kunt geld verdienen én de wereld een beetje beter maken.’

Tijdens zijn zoektocht naar een nieuw idee viel Landeweerd iets op: ‘Bij veel sociale ondernemingen wordt winst gezien als middel, niet als doel, terwijl ik geloof dat beide naast elkaar kunnen bestaan. Je kunt geld verdienen én de wereld een beetje beter maken. Als je die twee combineert, heb je een duurzaam verdienmodel.’ Met CauseCompany.com wil hij sociaal ondernemen uit het idealistische hoekje trekken en juist mainstream maken. Het platform koppelt bedrijven aan goede doelen en helpt hen om donaties concreet in hun marketingcampagnes te verwerken.

Hoe werkt het?

Het proces is eenvoudig. Bedrijven melden zich aan, kiezen een goed doel en bepalen hun marketingdoelstelling. Denk aan het stimuleren van reviews, nieuwsbriefinschrijvingen of herhaalaankopen. ‘Een webshop kan bijvoorbeeld instellen dat er voor elke geschreven review een voedselpakket naar de Voedselbank gaat’, legt Landeweerd uit. ‘Wij regelen de donatie, het juridische deel, de administratie én leveren marketingmateriaal zoals widgets voor op de website.’ Die widgets zijn deels aanpasbaar in stijl, maar vooral bedoeld om de link tussen bedrijf en goed doel zichtbaar te maken. Transparantie staat centraal. Bedrijven tonen hoeveel pakketten, liters water of vierkante meters vergroening er al zijn gedoneerd. ‘Dat geeft klanten vertrouwen én een extra reden om in actie te komen.’

[…]

Cover picture: Designed by Freepik

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)