Pharmamarketeer

Mediabedrijven morrelen aan dominantie Google & Facebook

Dominantie Google & Facebook

De grote Nederlandse mediabedrijven willen het nog één keer proberen: samenwerken om een vuist te maken tegen de dominante marktpositie van Facebook & Google op de reclamemarkt.

Eigenlijk is het een gevecht om hun eigen toekomst, maar geen van de grote mediabedrijven in Nederland wil het aangaan. Met de mond beleiden ze de kamp al jaren, maar van daden is weinig sprake. Vandaag geven DPG, RTL, Mediahuis en Talpa in het FD een signaal om de handschoen toch serieus te willen oppakken.

Het punt is, dat Facebook en Google de markt voor digitale advertenties totaal domineren. Dat is niet enkel zo in Nederland, maar ook de ons omringende landen. De twee weten zo veel van hun gebruikers, die met genoegen persoonlijke informatie delen in ruil voor gratis diensten, dat ze zeer verfijnde reclameprofielen hebben. Hoe klein de doelgroep ook is, via social of search zijn te bereiken met reclame. Tv-zenders en nieuwsuitgevers kunnen dat niet.

Zeventig procent van de reclamebudgetten rollen daarom naar Facebook en Google. Dat is vijftien procent meer dan twee jaar geleden.

Het plan van DPG, RTL, Mediahuis en Talpa is om het samenwerkingsverband NLprofiel nieuw leven in te blazen. Stefan Havik, bij DPG verantwoordelijk voor digitale bedrijfsontwikkeling, wil deze zomer het twee jaar oude samenwerkingsverband evalueren en de noodzaak tot een herstart benadrukken. De Telegraaf is aan boord, getuige de bevestiging van advertentiedirecteur Slaven Mandic.

Samenwerken tussen de uitgevers moet iets makkelijker zijn ten opzichte van twee jaar geleden. NU.nl en De Telegraaf maken nu deel uit van respectievelijk DPG en Mediahuis, waardoor de strategische en politieke belangen van twee grote spelers zijn opgegaan in het hogere belang van hun Belgische eigenaren.

Daarnaast lijkt het vraagstuk rondom technologie wat eenvoudiger geworden. Het gezamenlijk vragen en delen van anoniemen bezoekersprofielen, op basis van cookies, is geen levensvatbare techniek meer. Binnen anderhalf jaar is die praktijk onmogelijk via webbrowsers, omdat de makers daarvan dat niet meer ondersteunen. Welke technieken wel de voorkeur krijgen, moet nog blijken.

Voor Facebook en Google zijn dit soort vraagstukken geen issue. De digitale diensten van deze concern staan in allemaal in de top 10 van Nederland qua bereik. Gebruikers zijn nagenoeg altijd ingelogd, dus stemmen per definitie in met het delen en laten verwerken en exploiteren van hun profiel en gedrag.

De partijen die bij NLprofiel niet aan tafel lijken te zitten bij het overleg van NLprofiel zijn FD Mediagroep en STER.

Foto: Simon Clancy (cc)

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)