Pharmamarketeer

De toekomst van zoomen en facetimen: tijd voor echte innovatie

Corona zorgde in 2020 voor de doorbraak van videovergaderen en beeldbellen. Het gebruik van Zoom, Teams en Meet ging door het dak. De weinige spelers moesten snel inspelen op de enorme vraag. Nu is het moment aangebroken voor echte innovatie.

Wie voor corona geen ervaring had met videovergaderen heeft het de afgelopen maanden wel geleerd. Termen als zoomen en facetimen gingen veelvuldig over de tong. Gewoon bellen lijkt steeds vaker plaats te maken voor Zoom- en Teams-sessies. Maar ook persconferenties en virtuele congressen vergen steeds vaker de inzet van vergaderapps.

De appwinkels van Apple en Google maken duidelijk hoezeer Nederland zich heeft aangepast aan het nieuwe normaal. Microsoft Teams was eind 2020 bij Apple de meest gedownloade zakelijke app, de nummer twee was Zoom, Google Meet stond op de derde plaats en WebEx op nummer vijf. Bij Google stonden Teams en Zoom ook bovenaan in de lijst van populairste apps in Nederland.

Wennen was het wel. Niet effectief en behoorlijk vermoeiend, vonden sommige werkenden, die eind 2020 door RTL Z werden gepeild. Beeldbellen, zeker bij langere vergadersessies, vergt het uiterste van ons concentratievermogen. Ook de techniek, met haperende verbindingen en slecht geluid, vormt een bron van frustratie. Toch zegt 55 procent dat online vergaderen ook na de coronacrisis onderdeel van het werkende leven moet blijven.

Voor de pandemie was videovergaderen toch vooral een nichetoepassing voor grote internationale bedrijven, die daarvoor meestal aparte hardware aanschaften.

Echter, jaren geleden zorgde WebEx al eens voor een doorbraak. Het was de eerste betaalbare cloudvergaderingoplossing waarvoor je alleen software hoefde te installeren. Het bedrijf kreeg zelfs een onwaarschijnlijke boost na de aanslagen van 9/11.

Toen WebEx werd verkocht aan netwerkbedrijf Cisco, voor 3,2 miljard dollar, holde de kwaliteit achteruit. Klanten wilden dat WebEx betrouwbaar en intuïtiever zou werken, maar dat kon de Cisco-dochter niet echt waarmaken.

ReparatieGefrustreerd over de gang van zaken besloot WebEx-ingenieur Eric Yuan om voor zichzelf te beginnen. Rond 2011 richtte hij zijn eigen bedrijf Zoom op. Hij wilde het echt anders doen: zonder moeilijk te onthouden pincodes en vergader-id’s. Een vergadering zou je moeten kunnen starten via een eenvoudige link. Het bleek de kip met de gouden eieren.

Om klanten over te halen, werd Zoom een freemium-oplossing: maximaal honderd deelnemers konden de software veertig minuten per sessie gratis gebruiken. Zo zouden zijn klanten kunnen ontdekken dat Zoom beter was dan WebEx.

Al vrij snel had het bedrijf een miljoen gebruikers. Vanaf 2017 was Zoom op papier al een zogeheten ‘unicorn’, een bedrijf met een waarde van een miljard dollar.

De coronacrisis heeft het beursgenoteerde bedrijf definitief op de kaart gezet. Zoom werd in maart van dit jaar al meteen ingezet door scholen die vanwege corona waren gesloten. In april had Zoom al driehonderd miljoen deelnemers aan vergaderingen.

Wel kwamen al snel gebreken aan de oppervlakte: het bleek kinderlijk eenvoudig om via een uitnodigingslink een vergadering binnen te komen, een fenomeen dat bekend werd als Zoombombing. Instellingen als NASA, scholen in New York City en SpaceX stelden meteen een Zoom-verbod in. Maar Zoom handelde snel, repareerde de fouten, kocht start-up Keybase om de encryptie te versterken en stelde Facebook-veteraan Alex Stamos aan als chef beveiliging.

 

 

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#182).

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)