Pharmamarketeer
Net niet raak is helemaal mis

[column] Net niet raak is helemaal mis

Net niet raak is helemaal mis

Er zijn er echt veel en veel te veel: startups en scale-ups die geen gedegen marketing, laat staan solide branding fundament, hebben.

Waar zit dan precies die weeffout?

Weef het juiste web

Ik denk dat het ontbreken van serieuze praktijkleerstof in veel opleidingen, die moet leiden tot economische activiteiten, daar debet aan is.

Maar ook bij investeerders ontbreekt vaak branding- en marketingkennis. Te makkelijk wordt “ja” gezegd op een te snel beloofde ROI, gebaseerd op een rooskleurige marktanalyse die hoofdzakelijk gebaseerd is op marktverhoudingen en financiële parameters van bestaande partijen. Alsof je alles zomaar even omver kunt blazen en overnemen. Als het zo eenvoudig zou zijn, zouden we allemaal miljonairs, nee miljardairs, zijn.

Waar schort het aan?

Het begint met zorgvuldige overwegingen en discussies over welk domein je wilt betreden of ontwikkelen.

Is dat een geldige start, en wat is je doel daar? Het kan zomaar zijn dat het domein waarin succes kan worden behaald nogal anders is dan die van de technische uitvinding.

Hetzelfde niveau

Een van de belangrijkste lessen uit mijn begeleiding van scale-ups: ga niet om met partijen die aanzienlijk onder jouw niveau zitten als je toegewijd bent aan jouw technologie, aan je uitvinding. Vaak is misplaatste zuinigheid de oorzaak.

Het is zonde om je fantastische technologie te presenteren in een fantasieloze, saaie verpakking die inwisselbaar is met tientallen anderen.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)