Pharmamarketeer
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en dus de privacy van de consument te schenden? Voor het beantwoorden van deze vraag staan we stil bij drie hierop aansluitende trends in 2024 volgens Seedtag: generative AI, interessegerichte targeting en first-party data.

Maar eerst 2023

Veel bedrijven bevonden zich het afgelopen jaar in een zoektocht naar balans tussen automatisering en menselijke expertise, maar ook tussen privacy, innovatie en authentieke verbindingen. Oftewel: hoe kun je de consument targeten met een persoonlijke maar toch verantwoorde advertentie?

1. De impact van generative AI op de transformatie van AdTech

Generative AI – kunstmatige intelligentie die nieuwe inhoud kan creëren door te leren van bestaande gegevens en patronen – wordt steeds vaker ingezet. Zo blijkt uit een recent onderzoek van McKinsey dat 22% van de respondenten het al regelmatig in hun werk toepast. De verwachting is dat ook marketingstrategieën zich zullen blijven ontwikkelen met behulp van generative AI.

Met generative AI kun je als merk jouw creatieve, contextuele boodschap makkelijker op grote schaal naar buiten brengen. Dit is essentieel voor het vergroten van online zichtbaarheid. Een paar tips voor de toepassing van generative AI:

  • Leer de mogelijkheden van generative AI kennen. Begin met het verkennen van generatieve AI-oplossingen van bedrijven zoals OpenAI om te begrijpen wat er mogelijk is.
  • Voed generative AI met de juiste gegevens. Gebruik geavanceerde analyses in combinatie met contextuele technologie om zo de meest relevante thema’s van een bepaalde pagina te identificeren. Hiermee kun je vervolgens op grote schaal je creatieve optimalisatie voeden.
  • Meet de effectiviteit. Werk samen met een bedrijf dat de effectiviteit van jouw geïntegreerde contextuele uitingen en neutrale uitingen kan meten, om zo de resultaten goed in kaart te kunnen brengen.

2. De opkomst van interessegerichte targeting

Demografische targeting is vaak gebaseerd op vooraf bedachte stereotypen waarbij individuele voorkeuren genegeerd worden, wat leidt tot onnauwkeurige aannames. Het gevolg is dat consumenten advertenties te zien krijgen die niet relevant zijn voor hen. Maar liefst 52% van de consumenten geeft aan hier gefrustreerd door te raken (3radical).

  • Omarm contextuele targeting. Gebruik deze schaalbare en inclusieve targetingmethode om je campagnes te richten op de interesses van consumenten en verder te kijken dan demografische gegevens.
  • Begrijp ondervertegenwoordigde groepen. Gebruik op data gebaseerde inzichten om de unieke interesses en waarden van ondervertegenwoordigde groepen beter te leren begrijpen.

3. De krachtige combinatie van first-party- en contextuele data

Contextuele platforms die relevante, contextuele interesses en doelgroepen kunnen filteren uit deze first-party data zullen steeds belangrijker worden.

First-party data is komend jaar de sleutel tot efficiëntere marketing, mits het op de juiste wijze wordt geanalyseerd en toegepast. De combinatie van first-party data met contextuele voorspellingen biedt een schaalbare en nauwkeurige oplossing voor het vinden van het juiste publiek, terwijl de privacy van de consument wordt gewaarborgd. Maar hoe ga je precies aan de slag met first-party data?

  • Versterk je first-party data. Werk samen met contextuele bedrijven om je first-party data optimaal te kunnen benutten, nieuwe interessegebieden van consumenten te ontdekken en voorspellingen van hun gedrag te maken. Dit helpt met het kiezen van de juiste vooraf ingestelde contextuele doelgroepen voor jouw advertenties. Je kunt ook op maat gemaakte contextuele doelgroepen creëren die perfect aansluiten bij de interesses van klanten.
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)