Pharmamarketeer

Terug naar ‘normaal’? Tijd voor een andere mindset

Mindset

Tech-innovators ten spijt: digitale transformatie komt niet persé tot stand dankzij technologie. Dat laat de coronacrisis zien. Biologie zorgde voor enorme veranderingen in de maatschappij. Tegelijkertijd is het snakken naar het ‘oude normaal’ een utopie: zowel het oude als het nieuwe normaal komt er nooit.

Dat klinkt wanhopig, maar is het niet als je je oor te luisteren legt bij Greg Verdino. Hij wordt beschouwd als provocatief futurist en een autoriteit op het gebied van digitale transformatie. En laat nou net deze Verdino he-le-maal niet geloven in een nieuw normaal. Nee, de digitale expert gelooft in een ‘nooit-normaal’. Dat is leerzaam voor iedereen die zijn organisatie wil meekrijgen in innovatie en transformatie.

Niemand had verwacht dat de coronapandemie zoveel wijzigingen in werk zou veroorzaken. In no-time werken we digitaal vanuit huis, verzorgen online webinars dat het een lieve lust is, en krijgen we vierkante ogen van dagelijks Zoom, Meet, Jitsi of Teams. We mentimeteren wat af voor feedback en in brainstormsessies. Nee, corona stond niet op de bingokaart voor digitale transformatie. We dachten dat blockchain, cloud of de internet of things de winnaars zouden worden.

Nooit meer normaal

In maar liefst zestien blogs, geschreven in de laatste acht jaar, bepleit Verdino in zijn bundel ‘Never Normal‘ (affiliate) een andere mindset. Hij vindt het dieptreurig dat een pandemie bewijst dat kletsen over digitale transformatie niet veel oplevert en het ‘m zit in actie, het echte doen.

Het is tijd dat bedrijven dat beseffen, aldus Verdino. We zullen moeten toegeven dat we het verkeerd hebben ingeschat bij digitale transformaties en dat het, min of meer, simpel is om het voor elkaar te krijgen. Digitale transformatie als een mythologie is postcorona zo dood als een pier. Het gaat niet om het omarmen van disruptie om te overleven. Het gaat om improviseren, aanpassen en overwinnen.

Lees verder op Frankwatching.

Advertentie(s)