Pharmamarketeer
Retargeting op LinkedIn

Opmars voice in Nederland: 30% maakt gebruik van voice-assistent [nieuw onderzoek]

Voice-assistent

Wat is de staat van voice en voice-assistenten in Nederland? De Nationale Voice Monitor 2021, een onderzoek door voice agency Smartvoices en onderzoeksbureau DirectResearch, biedt inzicht. Ik kreeg een exclusief inkijkje in het onderzoek en deel een aantal opvallende cijfers en feiten met je. Wist je bijvoorbeeld dat 44% van de gebruikers al voice search inzet? En dat smart speakers met een flinke opmars bezig zijn, terwijl smartphones juist minder worden gebruikt voor voice?

Bekendheid voice neemt toe

Allereerst: als we het over voice-assistenten hebben, weet iedereen dan wat we bedoelen? 75% van de ondervraagden is inmiddels bekend met het fenomeen. Vorig jaar was dat nog 70%. Het is met 91% veruit het bekendst onder jongeren (18-34 jaar), maar de groei is dit jaar het grootst onder ouderen (65-99 jaar).

30% van de ondervraagden maakt inmiddels zelf gebruik van een voice-assistent, 2% meer dan vorig jaar. Het is het populairst onder jongeren: 44% maakt er gebruik van. Dit percentage loopt af per leeftijdsgroep, met 34% in de groep van 35-49 jaar, 23% in de groep van 50-64 jaar en 14% in de groep van 65-99 jaar.

Toename gebruik voice-assistenten

Steeds meer mensen maken er wekelijks of zelfs dagelijks gebruik van. Het valt me op dat de mensen die voice-assistenten dagelijks of enkele keren per week gebruiken, deze in 2020 ook meer zijn gaan gebruiken. Ondertussen zie je een daling in gebruik bij de mensen die het minder vaak gebruiken. Dit betekent wellicht dat als je het vaker gebruikt, je er handiger mee wordt én ook betere resultaten haalt met de assistent.

De voice-assistenten worden vooral in de woonkamer gebruikt (75%), daarna in de auto (37%), de keuken (31%) en de slaapkamer (29%). De assistenten worden momenteel nog vaker thuis dan onderweg gebruikt, waarschijnlijk omdat mensen door de coronacrisis meer thuiswerken.

Forse stijging gebruik smart speakers

Opvallend is de stijging van het gebruik van smart speakers: het aandeel groeit van 24% naar 41%. Ondertussen daalt het gebruik van voice-assistenten via de smartphone, van 82% naar 70%. Ik vroeg Carla wat daar de reden voor kan zijn: “Door corona zijn consumenten veel meer thuis, waar smart speakers veelvuldig gebruikt worden. We vermoeden dat dit ook de drijvende factor is achter de opkomst van smart speakers. Mogelijk zijn mensen na een hele dag thuis vergaderen ook een beetje ‘smartphone-moe’.”

Voice search is de belangrijkste toepassing voor voice-assistenten. 44% van de deelnemers aan het onderzoek maakt er al gebruik van. En 10% geeft zelfs de voorkeur aan spraakgestuurd zoeken.

Customer service via voice-assistenten wint terrein

In 2018 en 2019 was voice een hype, maar het afgelopen jaar leek het wat stiller te zijn rond het onderwerp. Organisaties zijn terughoudend met investeringen, mede doordat ze afhankelijk zijn van het beleid van partijen als Google en Amazon. Ze zetten in op voice voor automatisering van eigen kanalen, zoals het callcenter. Daar verwacht Carla dan ook een grote opmars van de technologie.

Het is niet hetzelfde als een chatbot

Veel organisaties willen dat de teksten voor de chatbot of op de website één op één naar de voice-assistent kunnen worden omgezet, geeft Carla aan. “Vanuit oogpunt van efficiency natuurlijk logisch. Maar in de praktijk werkt de voice-interface toch echt anders. Hier moet je nadenken over hoe woorden worden uitgesproken, hoe je klinkt als organisatie, dat een microfoon maar een aantal seconden blijft openstaan, dat je geen emoticons kunt gebruiken, dat er geen knoppen zijn die consumenten kunnen aanklikken etc.”

Ondertussen blijkt uit het onderzoek dat 67% van de mensen aangeeft dat ze liever worden geholpen door een mens dan een voice-assistent. En 18% staat positief tegenover hulp via zo’n assistent. Het zal er niet alleen aan liggen dat mensen nog moeten wennen aan voice-assistenten, maar ook dat voice nog de nodige uitdagingen heeft wat betreft technologie en privacy.

Technologische uitdagingen

Lees verder op Frankwatching!

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)