Pharmamarketeer

Online privacy & tracking: deze technieken en veranderingen moet je kennen

Online privacy & tracking

Het jaar 2020 was voor analytics-specialisten en online marketeers een jaar waarin veel nieuws te leren viel. Denk maar aan Google Analytics 4, Google Data Studio updates, Server Side Tagging en ITP. Het voelt alsof het hele datalandschap vol in beweging is en grote stappen maakt in de online marketing. In dit artikel bespreek ik de recente veranderingen in ad-tech en wat er op dit moment speelt rond online privacy, tracking en cookies.

Dit is namelijk een groot en belangrijk onderwerp, en zal de komende jaren ook nog een grote rol gaan spelen. Dit onderwerp ontwikkelt zich al een lange tijd dus ik zal eerst terugblikken in dit artikel zodat je hopelijk een goed beeld krijgt van wat er op dit moment speelt. Ook zal ik wat dieper ingaan in de technische processen, zodat je de achterliggende gedachten van deze discussie beter kunt begrijpen.

Het probleem van de adtech-industrie is dat deze voor een groot gedeelte leunt op cookie-technologie

Online privacy door de jaren heenCookies: hoe zit dat ook alweer?Anti-cookiesentimentHoe werkt cookie syncing?Een terugblik op de ontwikkelingenHoe ziet de toekomst er uit zonder 3rd party cookies?Voorbereiden op een toekomst zonder third party cookiesOnline privacy door de jaren heen

Het hele idee van online privacy is niet iets wat recentelijk speelt. Al in 2012 werd de zogenaamde Cookiewet van kracht die vereist dat elke bezoeker in Nederland informatie krijgt over welke cookies er worden geplaatst op de website die bezocht wordt. Voor cookies die geen technisch doeleinde hebben maar gericht zijn op marketing, moet ook nog toestemming worden gevraagd. Tracking cookies kregen hierop later een uitzondering. Dat zorgde voor veel opluchting bij marketeers.

In mei 2018 werd de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) van kracht. Deze wet ging nog een stap verder dan zijn voorganger en beschermt ook de opslag van persoonsgegevens. Dit betekent ook dat surfgedrag en persoonlijke gegevens niet meer zonder toestemming mogen worden verstuurd naar andere partijen dan de website die je op dat moment bezoekt.

Het probleem van de hele adtech-industrie wordt meteen duidelijk, omdat deze voor een heel groot gedeelte leunt op cookie-technologie. Cookies van marketingplatformen zoals Google en Facebook worden namelijk geplaatst op websites, en zijn dus automatisch een derde partij voor bezoekers die een willekeurige site bezoeken. Via deze 3rd party cookies zijn deze platformen in staat om gebruikers te volgen en data te vergaren en koppelen aan hun eigen systemen.

Cookies: hoe zit dat ook alweer?

Hoe werkt dit nu precies? Technisch gezien bestaat er geen verschil tussen 1st party cookies en 3rd party cookies. Cookies kunnen alleen worden ingelezen en behandeld door het domein dat deze heeft aangemaakt. Het is alleen het perspectief van de gebruiker of de cookie 1st of 3rd party is.

First party cookies

First party cookies worden geplaatst door de website (met zichtbare URL) die men op dat moment bezoekt. Vaak zijn dit cookies die een technische inval hebben, bijvoorbeeld om te onthouden dat je bent ingelogd.

Maar ook de cookies van Google Analytics zijn 1st party. Dit komt omdat Google Analytics de data van iedere bezoeker scheidt per domein. Google Analytics kan dus geen bezoekers herkennen op meerdere domeinen, de data van gebruikers wordt in silo’s geplaatst. Dit is ook gebruikelijk voor de meeste andere analytische tools.

3rd party cookies

Deze cookies worden geplaatst door externe partijen en zijn vaak bedoeld om gebruikers en gedrag te monitoren op meerdere websites. Omdat deze cookies worden gebruikt door domeinen die niet zichtbaar zijn voor de bezoeker in de URL-balk, maakt het dat ze 3rd party zijn. Doordat websites scripts plaatsen van externe partijen op hun website, zijn deze scripts in staat cookies te zetten en lezen op deze websites.

Als dit script weer op een andere website wordt ingeladen, kan dezelfde cookie worden ingelezen. Het systeem herkent dat het om dezelfde gebruiker gaat die deze twee websites bezoekt. Deze scripts of pixels spelen dus een cruciale rol en zijn in feite de echte kracht van het gebruik van 3rd party-data.

Bestaan er ook 2nd party cookies? Jazeker. Denk dan bijvoorbeeld als een website cookies plaatst van haar zusterbedrijf. Maar in de praktijk wordt deze term nauwelijks gebruikt.

Anti-cookiesentiment

Lees het bericht verder op Frankwatching!

 

 

Advertentie(s)