Pharmamarketeer
marketing

Dé 7 GA4-instellingen die je moet gebruiken (en hoe je ze instelt)

GA4-instellingen

Om je te helpen het maximale uit Google Analytics 4 te halen, heb ik 7 instellingen op een rijtje gezet die je echt moet gaan gebruiken. Wellicht komen deze instellingen je bekend voor van Universal Analytics, zoals het uitsluiten van intern verkeer. Toch is het instellen van deze instellingen in GA4 heel anders. Dit artikel gaat je hierbij helpen!

Als je ook maar iets met online marketing te maken hebt, is de kans groot dat je hebt gehoord van de nieuwe Google Analytics, GA4. Onze hele branche is er van in rep en roer, maar het begint erop te lijken dat de onderste steen langzaam boven begint te komen! Ben je klaar voor dé 7 GA4-instellingen die je moet gaan gebruiken? Lees dan door !

1. Events aanmaken en events kopiëren naar GA4

Als een gebruiker iets doet, noemen we dat een event. Denk bijvoorbeeld aan een klik op een button of het invullen van een formulier. De events die belangrijk zijn wil je natuurlijk meten, zodat je kunt zien hoe effectief je campagnes en aanpassingen zijn. Zorg dus dat je dit ook in GA4 instelt voor de events die er voor jou toe doen!

Je kunt gelukkig ook Universal Analytics-events kopiëren naar Google Analytics 4. Op die manier hoef je niet alles opnieuw te bouwen en kunnen de triggers waar je energie in hebt gestoken gewoon blijven bestaan. Je moet alleen wel even het tag-type veranderen naar GA4 en vervolgens daar de goede gebeurtenisnaam invoeren. Kies als tagconfiguratie “Google Analytics: GA4-gebeurtenis”.

2. Doelgroepen aanmaken

Doelgroepen zijn je beste vriend, want hiermee kun je remarketing-campagnes inzetten om bezoekers terug te laten keren naar je website. Als Google Analytics is gekoppeld aan je website, kun je de informatie verzamelen die je nodig hebt om doelgroepen aan te maken. Op basis van in principe iedere gebeurtenis en elk kenmerk kun je doelgroepen bouwen, inclusief combinaties.

Kijk meer op Frankwatching!

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)